Repülés története

By , 2011. September 25 12:07
protolindenia
archaeopteryx_2
archaeopteryx_1
flying-fish

4,5 milliárd és még néhány évvel ezelőtt bolygónk egy nagy forró “kavics” volt, de már képes volt repülni, pontosabban körbe-körbe lebegni a csillaga körül. Na jó, ez még nem az a fajta repülés, amellyel az oldalunk foglalkozik… Körülbelül 3,8 milliárd évvel ezelőtt megjelent a földön az élet, és már volt légkör is; közelítünk az aerodinamikához. Kevéssel később elkezdődött a hegyképződés. Bár az első hegyek azóta már kicsit megkoptak, ma mégis ezek adják nyersanyagaink 80%-át és helyenként még jókat is lehet lejtőzni rajtuk. 1,8 milliárd évvel később már összetettebb, sejtmagvas lények is megjelentek. A télies időjárást követően (hógolyó, vagyis Kriogén korszak), 0,6 milliárd évvel ezelőtt, megint beköszöntött a nyár, és az egysejtűek elősegítették a karbonátos üledékek kialakulását, a növények belehúztak az oxigéntermelésbe, ezzel megteremtve belsőégésű motorjainkhoz a légkört, és későbbi tömeges pusztulásukkal a kőolajszármazékokat. 0,3 milliárd évvel ezelőtt a balsafa ősrokonai is magot szórtak a szárazföldre. Ekkor kaptak szárnyra az első pilóták is, kérészek formájában. Közel 90 millió évre volt szükségük a gerinceseknek, hogy kövessék a rovarokat, és 150 millió évvel ezelőtt a légteret benépesítették a madarak. Viszonylag fiatalok azon emlősök, melyek repülni tudnak – összesen 55 millió évesek.
Ha a bolygónk január 1-jén lenne 1 éves, akkor  december 31-én 14:30-kor érkeztek meg az emberszabásúak a földre, éjjel, pár perccel éjfél előtt egy “modern” ember megtömve bendőjét mamut hússal csodálattal teli tekintetével kisérte az égbeszálló madarakat, és ezen a ponton lassítsunk és időzzünk egy keveset a repülésre és kalandra vágyó gondolkodókkal, még a szilveszteri koccintás előtt.

A 20. században az emberiség rengeteget tett a repülés tudományának fejlesztése érdekében. Napjainkban a világ minden pontján utasok milliói kelnek útra. Katonai és egyes polgári gépeknek sikerült elérniük a hangsebességet. A repülőgépek egyre hihetetlenebb manővereket képesek végrehajtani, ráadásul, fejlett számítástechnikának köszönhetően, szükség szerint pilóta beavatkozása nélkül is. Az űrutazás csak egy újabb lépés eme összetett technológia fejlődésében. Ehhez képest nehéz felmérni, hogy mekkora kihívásokkal kellett szembenézniük a repülés úttörőinek. A mai modern gépekhez vezető út hosszú volt és tele kudarcokkal, de a repülés iránti vágy mindezek ellenére sohasem csökkent.

Szárnyak a mitológiában

A repülés úttörői

– Első próbálkozások és kudarcok
– – Leonardo da Vinci
– – Sir George Cayley
– – Otto és Gusztáv Lilienthal
Könnyebb a levegőnél
Az első motoros repülések
Érdekességek a repülés történetében

Az I. világháború

Két háború között

A II. világháború

A hidegháború békéje

Ahogyan láthattuk, mindössze egy évtized kellett ahhoz, hogy a repülőgépek sebessége meghaladja a 200 km/h sebességet; két évtized, hogy az első utasszállítók felemelkedjenek a levegőbe. Négy évtizeddel később a repülők áttörték a hangsebesség határát és mindössze hatvan év kellett, hogy az emberiség elhagyja a bolygót és megtegye az első lépéseket az űrben. Manapság pár óra alatt eljuthatunk a földbolygó bármely pontjára. Legyen szó teherrakományról, mentő vagy kutató feladatról, a repülőgépek rendelkezésünkre állnak, hogy mihamarabb célba érjünk. Föld körül keringő műholdak segítik az embereket telekommunikációs és navigációs feladatokban. Szinte hihetetlen, hogy mind ez valamikor a huszadik század elején kezdődött egy 12 másodperces repüléssel.

Kitartó és alapos kutató munka nyomán többszáz oldalas könyvek íródtak ebben a témakörben, melyek megtalálhatóak a könyvtárak és könyvesboltok polcain. Rengeteg rajz, kép és dokumentum őrzi a történelem nyomait, és talán ennél is több veszett el, elfedte a szálló idő homokja. Bizonyára számos részlet kerül még elő a repülés szerelmeseinek örömére, de itt lassan véget ér a történelmi áttekintésünk. Részben azért, mert szinte lehetetlen mindenről írni. Nehezemre is esik, hogy még egy érdekes pillanatot, egy történetet ne említsek meg, ne írjak még pár sort, de az oldalnak más céljai is vannak. Így, egy röpke történelmi kiruccanás után térjünk vissza a modellezéshez és próbáljuk meg mi magunk is átélni azokat az izgalmakat, melyeket az első tervezőknek, pilótáknak is szerencséjük volt átélni. Szerencsés landolást mindenkinek!

Ajánlott olvasmányok:

R.G. Grant: A repülés évszázada, 2003.
Riccardo Niccoli: A repülés története. Leonardo da Vincitől az űr meghódításáig, 2002.
Bödők Zsigmond: Magyar feltalálók a repülés történetében, 2002.
Jereb Gábor: Magyar vitorlázó gépek, 1988.
Csanádi, Nagyváradi, Winkler: A magyar repülés története, 1977.
Gerhard Wissmann: A repülés története. Ikarosztól napjainkig, 1964
Allied and German Aeroplanes / Airplane
Century of Flight
ALLSTAR-History of Aeronautics
First Flight
Encyclopedia Britannica

Comments are closed

Panorama Theme by Themocracy