Repülőmodell tervezésének elmélete

By , 2011. May 10 21:07

Közös problémájuk a modell és az ultrakönnyű repülőgépek gyártóinak az, hogy a nagy repülőgyártókkal szemben nincs mérnöki stáb, nincs meg a szinte kimeríthetetlen számítási kapacitás, nincs akkora anyagi háttér illetve a tervezési szakasz is sokkal rövidebb. A korszerű irányzat: “a lehető legkevesebb anyagból a legrövidebb idő alatt a modell aerodinamikai szempontjainak legjobban megfelelő nagy teljesítményű modellt tervezzünk”. Ezért gyakran nem pontos számítások, hanem előre kiszámolt, gyakorlat által alátámasztott közelítő módszerek kapnak nagyobb szerepet, kiterjesztett tartalékkal számolva.

A modelltervezésre általában jellemző, hogy a már elért eredményeket kombináljuk az elméletből kapott trendekkel, némi kreativitással fűszerezve.  Azonban a számítások alapját ismert fizikai jelenségek képezik.  Az alkalmazott számítások célja, hogy a repülőgép teljesítményei bizonyos hibaértéken belül meghatározhatóak, és a felismert összefüggések segítségével a már létező modell tulajdonságai célirányosan módosíthatók legyenek. Vannak olyan modellezők, akik csak gyakorlati tapasztalatra támaszkodva építik meg a következő gépüket. Itt el kell ismerni, hogy a tiszta elmélet önmagában néha kevés, de a tudatos fejlesztéshez nélkülözhetetlen és párosulva gyakorlati tapasztalattal új dimenziókat nyit meg a modellező számára.

Jöbb követhetőség érdekében, az évről-évre bővülő ismeretek, alkalmazott anyagok és új analitikai módszerek bevezetése miatt, érdemes szakaszokra bontani a tervezés menetét:

1. Követelmények felvétele (FAI szabályrendszer vagy saját elképzelés);
2. Szükséges feltételek megállapítása (adatbányászat, módszerek és technikák az optimális eredményért);
3. Fő paraméterek meghatározása (fesztáv, törzshossz, oldalviszony, csillapítók, légcsavar, motor, stb.);
4. Szerkezeti egységek tervezése (szárny, törzs, csillapítók, …, paraméterek igazítása);
5. Formába öntés (lekerekítések és formavezetés);
6. Részletszerkesztés (lécek, sablonok, anyagválasztás);
7. Ellenőrzés (pontos újraszámolás).

Ehhez próbálunk pár gondolatot szolgálni, remélve, hogy hasznára válik majd másoknak is.

Bevezető:

Végtelen szárny aerodinamikája
Profilok, diagramok, tulajdonságok

Főbb paraméterek meghatározása

Szárnyszámítás alapjai

Súlypont számítás és súlyeloszlás

Vezérsíkok tervezése

Teljesítmény növelés ellenállás csökkenéssel

Hidroplánok, két- és háromfedelű gépek

Csupa-szárny repülők

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Panorama Theme by Themocracy