Repülőmodell tervezésének elmélete
Közös problémájuk a modell és az ultrakönnyű repülőgépek gyártóinak az, hogy a nagy repülőgyártókkal szemben nincs mérnöki stáb, nincs meg a szinte kimeríthetetlen számítási kapacitás, nincs akkora anyagi háttér illetve a tervezési szakasz is sokkal rövidebb. A korszerű irányzat: “a lehető legkevesebb anyagból a legrövidebb idő alatt a modell aerodinamikai szempontjainak legjobban megfelelő nagy teljesítményű modellt tervezzünk”. Ezért gyakran nem pontos számítások, hanem előre kiszámolt, gyakorlat által alátámasztott közelítő módszerek kapnak nagyobb szerepet, kiterjesztett tartalékkal számolva.
A modelltervezésre általában jellemző, hogy a már elért eredményeket kombináljuk az elméletből kapott trendekkel, némi kreativitással fűszerezve. Azonban a számítások alapját ismert fizikai jelenségek képezik. Az alkalmazott számítások célja, hogy a repülőgép teljesítményei bizonyos hibaértéken belül meghatározhatóak, és a felismert összefüggések segítségével a már létező modell tulajdonságai célirányosan módosíthatók legyenek. Vannak olyan modellezők, akik csak gyakorlati tapasztalatra támaszkodva építik meg a következő gépüket. Itt el kell ismerni, hogy a tiszta elmélet önmagában néha kevés, de a tudatos fejlesztéshez nélkülözhetetlen és párosulva gyakorlati tapasztalattal új dimenziókat nyit meg a modellező számára.
Jöbb követhetőség érdekében, az évről-évre bővülő ismeretek, alkalmazott anyagok és új analitikai módszerek bevezetése miatt, érdemes szakaszokra bontani a tervezés menetét:
1. Követelmények felvétele (FAI szabályrendszer vagy saját elképzelés);
2. Szükséges feltételek megállapítása (adatbányászat, módszerek és technikák az optimális eredményért);
3. Fő paraméterek meghatározása (fesztáv, törzshossz, oldalviszony, csillapítók, légcsavar, motor, stb.);
4. Szerkezeti egységek tervezése (szárny, törzs, csillapítók, …, paraméterek igazítása);
5. Formába öntés (lekerekítések és formavezetés);
6. Részletszerkesztés (lécek, sablonok, anyagválasztás);
7. Ellenőrzés (pontos újraszámolás).
Ehhez próbálunk pár gondolatot szolgálni, remélve, hogy hasznára válik majd másoknak is.
Bevezető:
Végtelen szárny aerodinamikája
Profilok, diagramok, tulajdonságok
Főbb paraméterek meghatározása
Szárnyszámítás alapjai
Súlypont számítás és súlyeloszlás
Vezérsíkok tervezése
Teljesítmény növelés ellenállás csökkenéssel
Hidroplánok, két- és háromfedelű gépek
Csupa-szárny repülők