LHHH reptér
Cím: Budapest, 1028. Gyopár utca 24. Lev. cím: 1368. Budapest Pf.184. Telefon : +36 1 376 5110. E-mail: repter@lhhh.hu.
Repülőtérvezetõ: Komlós Vilmos, repvez@lhhh.hu, Telefon : +36 30 999-5568
Támogató: Hármashatárhegyi Sportrepülésért Alapítvány
Repülőtérről:
ICAO kód | LHHH |
Név | Hármashatárhegy |
Pozíció | 10km ÉNy Budapest |
Koordináta | N473309 E0185824 |
Magasság | 296m |
Hívójel | Határhegy START |
Frekvencia | 120.3 MHz |
NAV AID | |
Forgalmi kör | csak vitorlázó |
Repülőtér kategória | Nem nyilvános repülõtér |
Üzemelés | SE-SS |
NVFR | nincs |
IFR | nincs |
RWY | 13/31 |
Méret (m) | 1000×100 |
Talaj | fű |
TORA (m) | 1000×100 |
LDA (m) | 1000×100 |
Terhelés | 5/2 |
Világítás | nincs |
Megközelítési térkép
LHHH nagyobb térképen való megjelenítése
Megjegyzések
- Motorosgép felszállást csak a 31-es pályairányon (ÉNy) hajthat végre, 50m/150ft magasan jobb elhajlással (~340°) emelkedhet a jobb iskolakör vonalára. Motorosgép iskolakört nem repülhet. 13-as pályairányú leszállás esetén a 4. fordulót 250m/800ft-en be kell fejezni. 31-es pályairány esetén leszállás csak bal körről történhet.
- Csak nappali VFR repülés folytatható.
- Vitorlázógépek 13-as felszálló irányban (DK) csak bal, 31-es felszálló irányban csak jobb iskolakört repülhetnek.
- Erős vitorlás, siklóernyő és gyalogsárkány mozgás lehetséges, szeles időben Kite forgalom, ha nincs üzem.
- Motoros légijárművel kiképzés nem folytatható, helikopter és hátimotoros siklóernyő üzem tilos.
Figyelmeztetés
- A 31-es leszállóirányban a pálya 1.5º-ot lejt a pálya közepéig. Keresztirányú lejtése: 2.5º a 030º-os irányban.
- A BUD TMA (Traffic Military Area) miatt a reptér légtere korlátozott.
- 13-as pályán motoros repülőgéppel felszállni TILOS.
- Vigyázz legelő birkák, turisták.
Nevének eredete
A Hármashatár-hegy nevét a 19. században kapta, mert 1873-ig a hegycsúcson találkozott Buda, Óbuda és Pesthidegkút közös hármas határa. A csúcs ma Budapest II. és III. kerületének határvonalán fekszik.
Fekvése
A hegycsoport többi tagjától nyergek választják el. Északon a Virágos-nyereg választja el a Csúcs-hegytől, délen a Felső-Szépvölgy, valamint a Farkas-torok völgye a Tábor-hegytől, a Felső-kecske-hegytől és az Újlaki-hegytől. Kopár csúcsáról széles kilátás nyílik a budai hegyek teljes vonulatára, de látszik a Pilis, a Visegrádi-hegység és a Börzsöny is. A hegy lábánál található a Hármashatárhegyi repülőtér.
Leírása
A Hármashatár-hegy nummuliteszes mészkővel borított, zömében dolomitból felépült, féloldalasan kiemelt sasbérc. Északkeleti részén csaknem egybeforr vele a Vihar-hegy. A hegyet szerkezeti mozgások emelték ki és helyenként lépcsős, erdős lejtők határolják. Különösen meredek a hegynek a Duna felé leszakadó keleti lejtője. Ezen a részen 2 km távolságon belül a 400 métert is meghaladó szintkülönbség van, mely a legnagyobb a Budai-hegységben. Ennek a meredek lejtőnek az aljában a Solymári-völgy és a Kiscelli-fennsík között húzódó, a Duna felé lejtő, lösszel és lejtőtörmelékkel fedett kiscelli agyagból felépült teraszszerű fennsík helyezkedik el.
Repülőtér térkép
Légifotó
Mostanában az időjárás preferálja a 13-as irányt, így a légterek pontos ismerete és betartása különösen fontos! A határhegyi reptér környéke az alábbi légtérrészekből áll:G1, G2, G3, ill. az azon túli terület.
A G1, az a légtérrész, ami a repterünk fölött van közvetlenül. Magassága 450 méter QFE szerint (750m/2500feet QNH szerint). Fontos tudni, hogy az észak-keleti széle a közhiedelemmel ellentétben nem a Vihar-hegy – Csúcs-hegy – Kálvária vonala, hanem annál sokkal közelebb nagyjából az Újlaki – Vöröskővár – Kálvária vonala! Ennek egyébként alapból nincs sok jelentősége, mert a vonal túloldalán lévő légtérben is 450-ig lehet emelkedni. Abból a szempontból viszont jó tudni, hogy amikor a helyi repülésekre a G1-ben 750-et kapunk, akkor annak elvileg az utóbbi vonal a határa.Ezen kívül jó, ha tudjátok, hogy 13-as pálya esetén a G1 fölött QFE 600 méterre (3000feet QNH) engedik a ferihegyi forgalmat.
A G2-ben az általunk használható magasság 750méter (1050m/3500feet QNH). A felénk eső széle a Nyéki-hegy és Nagykovácsi templom között húzódó vonal, a hűvösvölgyi végállomás és az adyligeti laktanya már a G2-ben van. A G1 és G2 határait a reptér körül, érdemes részletesen tanulmányozni.: G2-ben van egy akadály, ennek a neve R1A, és egy katonai hírközlési ojjektum is, így fölé a berepülés erősen nem ajánlott. A gépből lenézve nagyjából a külker strandtól a zöld kupoláig tart. Az R1A-t általában észak-nyugatról kerüljük, viszont ügyes pilóták el tudnak repülni az R1A és az R1 közti kb. 1km széles folyosón is (PDA-val rendelkezők előnyben). Viszont aki ezt az utat választja annak a P2 tiltott légtérrel is számolnia kell, ez a KFKI felett van. Ezeket kell kihagyni. A G2-ben a magasság ugye 750 méter, és figyelem, 13-as pálya esetén a nagy gépek 900-ig (4000feet QNH) lejöhetnek, és gyakran le is jönnek! 31-es pálya esetén elvileg lehetséges a G2-ben koordináltan magasságot kapnunk, de erre a gyakorlatban még ha jól tudom nem volt példa. A G2 után jön a G3, de csak a Fahegy – Telki vonal után valamivel. Ez a légtér egy kb 20x5km-es téglalap. Ebben a magasság 1050m szerintünk, és 1350m/4500feet tengerszint szerint. Telki és Budajenő még a G2-ben van, a Fahegy utáni ipartelep (ISG), ill. Páty nagy része már a G3-ban van. A túlsó széle pedig kb. az M7/M0 csomópont, Biatorbágy, Herceghalom, Zsámbék-dél vonal.Ez után jön a számunkra megváltást jelentő 1700 méteres plafon. (2000m/6500feet QNH).(Itt a nagygépek QFE 1850m-ig jönnek le) Azoknak akik pedig távokat is terveznek repülni, mindenképp érdemes egy ICAO térképet is beszerezni, mivel az amúgy is kötelező a távrepülésekhez.