LHHH reptér

By , 2011. November 7 19:13

Cím: Budapest, 1028. Gyopár utca 24. Lev. cím: 1368. Budapest Pf.184. Telefon : +36 1 376 5110. E-mail: repter@lhhh.hu.
Repülőtérvezetõ: Komlós Vilmos, repvez@lhhh.hu, Telefon : +36 30 999-5568

Támogató: Hármashatárhegyi Sportrepülésért Alapítvány

Repülőtérről:

ICAO kód LHHH
Név Hármashatárhegy
Pozíció 10km ÉNy Budapest
Koordináta N473309 E0185824
Magasság 296m
Hívójel Határhegy START
Frekvencia 120.3 MHz
NAV AID
Forgalmi kör csak vitorlázó
Repülőtér kategória Nem nyilvános repülõtér
Üzemelés SE-SS
NVFR nincs
IFR nincs
RWY 13/31
Méret (m) 1000×100
Talaj
TORA (m) 1000×100
LDA (m) 1000×100
Terhelés 5/2
Világítás nincs

Megközelítési térkép


LHHH nagyobb térképen való megjelenítése

Megjegyzések

  1. Motorosgép felszállást csak a 31-es pályairányon (ÉNy) hajthat végre, 50m/150ft magasan jobb elhajlással (~340°) emelkedhet a jobb iskolakör vonalára. Motorosgép iskolakört nem repülhet. 13-as pályairányú leszállás esetén a 4. fordulót 250m/800ft-en be kell fejezni. 31-es pályairány esetén leszállás csak bal körről történhet.
  2. Csak nappali VFR repülés folytatható.
  3. Vitorlázógépek 13-as felszálló irányban (DK) csak bal, 31-es felszálló irányban csak jobb iskolakört repülhetnek.
  4. Erős vitorlás, siklóernyő és gyalogsárkány mozgás lehetséges, szeles időben Kite forgalom, ha nincs üzem.
  5. Motoros légijárművel kiképzés nem folytatható, helikopter és hátimotoros siklóernyő üzem tilos.

Figyelmeztetés

  1. A 31-es leszállóirányban a pálya 1.5º-ot lejt a pálya közepéig. Keresztirányú lejtése: 2.5º a 030º-os irányban.
  2. A BUD TMA (Traffic Military Area) miatt a reptér légtere korlátozott.
  3. 13-as pályán motoros repülőgéppel felszállni TILOS.
  4. Vigyázz legelő birkák, turisták.

Nevének eredete

A Hármashatár-hegy nevét a 19. században kapta, mert 1873-ig a hegycsúcson találkozott Buda, Óbuda és Pesthidegkút közös hármas határa. A csúcs ma Budapest II. és III. kerületének határvonalán fekszik.

Fekvése

A hegycsoport többi tagjától nyergek választják el. Északon a Virágos-nyereg választja el a Csúcs-hegytől, délen a Felső-Szépvölgy, valamint a Farkas-torok völgye a Tábor-hegytől, a Felső-kecske-hegytől és az Újlaki-hegytől. Kopár csúcsáról széles kilátás nyílik a budai hegyek teljes vonulatára, de látszik a Pilis, a Visegrádi-hegység és a Börzsöny is. A hegy lábánál található a Hármashatárhegyi repülőtér.

Leírása

A Hármashatár-hegy nummuliteszes mészkővel borított, zömében dolomitból felépült, féloldalasan kiemelt sasbérc. Északkeleti részén csaknem egybeforr vele a Vihar-hegy. A hegyet szerkezeti mozgások emelték ki és helyenként lépcsős, erdős lejtők határolják. Különösen meredek a hegynek a Duna felé leszakadó keleti lejtője. Ezen a részen 2 km távolságon belül a 400 métert is meghaladó szintkülönbség van, mely a legnagyobb a Budai-hegységben. Ennek a meredek lejtőnek az aljában a Solymári-völgy és a Kiscelli-fennsík között húzódó, a Duna felé lejtő, lösszel és lejtőtörmelékkel fedett kiscelli agyagból felépült teraszszerű fennsík helyezkedik el.

Repülőtér térkép

lhhh-glhhh-v

Légifotó

hatarhegyreptercivertanlegi1

Mostanában az időjárás preferálja a 13-as irányt, így a légterek pontos ismerete és betartása különösen fontos! A határhegyi reptér környéke az alábbi légtérrészekből áll:G1, G2, G3, ill. az azon túli terület.
A G1, az a légtérrész, ami a repterünk fölött van közvetlenül. Magassága 450 méter QFE szerint (750m/2500feet QNH szerint). Fontos tudni, hogy az észak-keleti széle a közhiedelemmel ellentétben nem a Vihar-hegy – Csúcs-hegy – Kálvária vonala, hanem annál sokkal közelebb nagyjából az Újlaki – Vöröskővár – Kálvária vonala! Ennek egyébként alapból nincs sok jelentősége, mert a vonal túloldalán lévő légtérben is 450-ig lehet emelkedni. Abból a szempontból viszont jó tudni, hogy amikor a helyi repülésekre a G1-ben 750-et kapunk, akkor annak elvileg az utóbbi vonal a határa.Ezen kívül jó, ha tudjátok, hogy 13-as pálya esetén a G1 fölött QFE 600 méterre (3000feet QNH) engedik a ferihegyi forgalmat.
A G2-ben az általunk használható magasság 750méter (1050m/3500feet QNH). A felénk eső széle a Nyéki-hegy és Nagykovácsi templom között húzódó vonal, a hűvösvölgyi végállomás és az adyligeti laktanya már a G2-ben van. A G1 és G2 határait a reptér körül, érdemes részletesen tanulmányozni.: G2-ben van egy akadály, ennek a neve R1A, és egy katonai hírközlési ojjektum is, így fölé a berepülés erősen nem ajánlott. A gépből lenézve nagyjából a külker strandtól a zöld kupoláig tart. Az R1A-t általában észak-nyugatról kerüljük, viszont ügyes pilóták el tudnak repülni az R1A és az R1 közti kb. 1km széles folyosón is (PDA-val rendelkezők előnyben). Viszont aki ezt az utat választja annak a P2 tiltott légtérrel is számolnia kell, ez a KFKI felett van. Ezeket kell kihagyni. A G2-ben a magasság ugye 750 méter, és figyelem, 13-as pálya esetén a nagy gépek 900-ig (4000feet QNH) lejöhetnek, és gyakran le is jönnek! 31-es pálya esetén elvileg lehetséges a G2-ben koordináltan magasságot kapnunk, de erre a gyakorlatban még ha jól tudom nem volt példa. A G2 után jön a G3, de csak a Fahegy – Telki vonal után valamivel. Ez a légtér egy kb 20x5km-es téglalap. Ebben a magasság 1050m szerintünk, és 1350m/4500feet tengerszint szerint. Telki és Budajenő még a G2-ben van, a Fahegy utáni ipartelep (ISG), ill. Páty nagy része már a G3-ban van. A túlsó széle pedig kb. az M7/M0 csomópont, Biatorbágy, Herceghalom, Zsámbék-dél vonal.Ez után jön a számunkra megváltást jelentő 1700 méteres plafon. (2000m/6500feet QNH).(Itt a nagygépek QFE 1850m-ig jönnek le) Azoknak akik pedig távokat is terveznek repülni, mindenképp érdemes egy ICAO térképet is beszerezni, mivel az amúgy is kötelező a távrepülésekhez.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Panorama Theme by Themocracy