VÉGES TERJEDÉSŰ SZÁRNY TMP
It turns out that the circulation on the wing is part of a much larger scheme of things. The circular part of the air flow is shed from the wings – mostly at the tips – to become the “trailing” vortices. If it were not for the viscosity of the air, the trailing vortices would continue clear back to the point on the ground where the flight began making what would look very much like a smoke ring. In reality, the trailing vortices are strong for at least 20 wing spans behind the plane and it is said that it would be a good idea to stay 10 to 15 miles behind an Airbus 380.
http://www.clker.com/inc/svgedit/svg-editor.html?paramurl=/inc/clean.html?id=41621
Az indukált ellenállás csökkenése érdekében számos berendezést fejlesztettek ki, melyek segítségével akár 6% energiamegtakarítást lehet elérni.
Csillapító tervezése:
Ha tudjuk, mekkora fesztávolságú gépet szeretnénk, meg tudjuk állapítani a szárny karcsúságát. A téglalapszárnyra vetítve a kapott eredményt meg tudjuk határozni a szelvények húrhosszát és a szárny alaprajzi területét. Innen adódik a csillapítónk területét is, ami körülbelül 1/6 – 1/4 a szárnyfelületnek. Aszimmetrikus, felhajtó erőt termelő profil esetén akár 1/2 -e is lehet a szárnyfelületnek. Ugyanakkor a csillapító rosszabb körülmények között repül, mint a szárny, ezért nem érdemes túlzásba esni. Tehát a csillapító területét a következő képlet alapján számoljuk:
ahol az S a szárny területe (dm2), a pedig elrendezéstől függő tényező, mely 2,3 és 4 között szokott lenni rövid orrú, rövid törzsű gépeknél. Hosszú törzsűeknél elérheti akár a 15 értéket is. Összeadva a szárny és a csillapító vízszintes síkra vetett vetületét kapjuk meg a modell összes vízszintes hordfelületét.
Itt következnek azok a halálosan unalmas és egyben ijesztő képletek. De nem kell megijedni, le vannak egyszerűsítve, és elegendő hozzájuk az egyszerű számtan. Egy mezei számológép kell majd hozzájuk, egy ceruza, egy papírlap és egy radír, ha újra kell valamit számolni. Jó, ha van a számológépen gyökvonás, meg pár alap trigonometrikus függvény, mint
Aerodinamikai középhúr – az a húr, mely képviseli a szárnyat egészében, és amelyre úgy tekintünk, mintha fölötte hatnának a szárnyon ébredő erők. Természetesen, ez csak az eredők számításának egyszerűsítéséhez szükséges és a helyettesítési négyzet alakú szárny húrhosszát adja meg.
α – összesített állásszög (profil+indukált) (Cl – ounce)
CD – összesített ellenállás együttható (profil + ellenállás) (Cl – ounce)
Keletkező felhajtó erő (Cl – ounce, V-mph, S -sqv.inch, sigma – levegő sűrűsége 1-0.7)
Szükséges felhajtó erő (Cl – ounce, V-mph, S -sqv.inch, sigma – levegő sűrűsége 1-0.7)
Modell sebessége (Cl – ounce, V-mph, S -sqv.inch, sigma – levegő sűrűsége 1-0.7)
Összesített ellenállás (Cd – ounce, V-mph, S -sqv.inch, sigma – levegő sűrűsége 1-0.7)
Összesített forgató nyomatés (Cm- ounce, V-mph, S -sqv.inch, sigma – levegő sűrűsége 1-0.7)
http://www.aerodesign.de/profile/profile_m.htm
http://adamone.rchomepage.com
http://tracfoil.com/tracfoil/de/autresD.html