Tippek-trükkök

By , 2011. September 14 09:50

Ezen témán belül olyan megoldásokat gyűjtöttem, melyek csak többéves tapasztalat és interdiszciplináris tudás, több próbálkozás és hiba révén születnek. Nem én találtam fel ezeket, csak összegyűjtöttem és rendelkezésre bocsátom az idelátogatók számára egyszerű formában, hogy a kezdők is alkalmazni tudják. Egyes modellezők a bolti megoldások hívei és nem hajlandóak a kompromisszumra. Nem mondom, hogy ezek tökéletes megoldások, jobbak, vagy rosszabbak. Ezek alternatívák vagy tapasztalatok eredményei. Ki kell próbálni, és ha beválna, alkalmazni.

  1. Tipp: Használj szódabikarbónát hézagkitöltéshez illetve CA aktiválásához. Ez az ártatlan anyag igen nagy szolgálatot tehet modellépítésünk során. CA (ciánakrilát) pillanatragasztó – széles körben alkalmazott ragasztó; modellezésben is (2-octyl cyanoacrylate tartalmú ajánlott, mert kevésbé mérgező). Vékony rétegben gyorsan köt (polimerizálódik) víz ill. hidroxid-ion jelenlétében. Vastag rétegben vagy kötési idő lerövidítése érdekében gyorsítót (Accelerator vagy szódabikarbóna telített oldatát) használunk. Rés/hézagtömésnél dörzsöljük be a szódabikarbónát, utána CA ragasztót adjunk a felületre (így habanyagok ragasztására is alkalmas). Vegyük figyelembe, hogy a gyorsított polimerizáció érezhető hőkibocsátással jár. CA polimerek hő és nedvességtűrő képessége alacsony.
  2. Tipp: Tisztítsuk a vasaló talpát textíliával vegyszerek helyett. Előfordul, hogy fóliázás során egy kis fólia, ragasztó ráolvad, ráég a vasaló talpára. Bár alapvetően ilyen munkálatok során célszerű egy pamut “zoknit” húzni a vasalóra, így védve a vasalót a fóliától, és a fóliát a vasalótól. De ha mégis tisztítani kell, gyakran elég felfűteni a vasalót és egy pamutba burkolt falemezzel vagy egy szappannal le tudjuk kaparni a ráolvadt műanyagot. Makacsabb foltok esetén fémforgács dörzsi a segítőtársunk.
  3. Tipp: Üzemanyagálló festék epoxigyantából. Üzemanyagálló festékek általában igen drágák, epoxigyanta meg mindig akad, de elég sűrű. Ezen probléma kiküszöbölésére melegítsük fel a gyantát hőlégfúvóval, de inkább tegyük bele 5-10 percre forró vízbe. Ezután már használható motor- és üzemanyagtér festésére. Vegyük figyelembe azonban, hogy a hevítés során a gyanta kötési ideje körülbelül a felére csökken. Vagyis 30-60 perc vagy hosszabb kötésidejű gyanta ajánlott. Színezéshez keverhetünk bele egy kevés lézernyomtató tonert.
  4. Tipp: Csiszolókocka olcsón. Barkácsboltokban jó-pénzért lehet vásárolni csíptetős, szivacsos csiszoló szerszámokat. De kivitelezhető csupán csiszolópapír árából is. Ehhez szükségünk lesz kb. 15mm vastag farost vagy rétegelt lemez hulladékra, melyet lapszabászaton sok szeretettel és ingyen adnak, csak ne kelljen kerülgetni. Igény szerinti formákat és méreteket vágunk, és csiszolóvászonnal borítjuk egy vagy több oldalát (ne használjunk papír alapú vásznat) faragasztóval ragasztva és egyenes felülethez szorítva.
  5. Tipp: Fóliázás okosan. Fóliázás során mindig szoktam figyelni, mi fogy el idő előtt a fólia vagy az éles penge. Érdemes megkörnyékezni egy patikát és vásárolni egy-két cserélhető pengéjű szikét és egy csomag pengét hozzá, vagy hobbi boltban 11. számú hobbi pengét legalább 50 darabos kiszerelésben. Tompa penge használata gyűrődéshez és a bevonó fólia újabb adagjának vásárlásához vezethet. Tehát a korai penge csere kifizetődő.
    A fóliázás vagy távol az építő felülettől történjen (ami általában hab borítású és sérülhet a hőtől vagy pengétől), vagy takarjuk le kemény kartonnal, üveggel. Pengék élettartalmának meghosszabbítása érdekében használjunk patchwork vágólapot, mely 5-7 PVC rétegből áll, és a külső puha réteg önregeneráló tulajdonsággal is bír. Ezen a lapon körvágót is használhatunk. De a vasalót tartsuk távol tőle!
  6. Tipp: Denaturált szesz epoxigyanta ellen. Kifolyt, kicsöppent, fölösleges gyantát el tudjuk távolítani denaturált szesz segítségével. Lényegében nyomtalanul feloldja a még meg nem kötött gyantát. Óvatosan kell bánni vele, mert gyengítheti a ragasztandó felületek közti kötést. De ha munkafelületünk tisztításáról van szó, használjuk bátran. Kezünkről a ragasztót papírtörlővel, ruhadarabbal töröljük le, és  azután mossuk meg kezünket langyos szappanos vízzel.
  7. Tipp: Illesztések többszörös ellenőrzése. Kissé elcsépeltnek tűnhet, de a hibák halmozódnak, ezért törekedjünk a tökéletes illesztésre ragasztásnál. A majdnem jó végeredménye görbe, csavarodott törzs, szárny. Nincs kivétel kitek esetében sem. Nagyobb felületeknél is rakjuk ki a részeket a tervrajzra, bizonyosodjunk meg az illesztések jóságában és csak utána végezzük el a végső ragasztást (tervrajz és alkatrészek közé terítsünk Folpackot vagy más vékony átlátszó fóliát). Fő ragasztó mellett kis mennyiségű CA ragasztót is szoktak használni, hogy a ragasztandó részek véletlenül ne csusszannak szét.
  8. Tipp: Csavaranya beragasztása. Füles vagy körmös anya beragasztása elég gyakran bosszús véget ér, mert a ragasztó vagy a gyanta befolyt és megkötött az anya belsejébe, ezzel használhatatlanná téve azt. Ez könnyedén megelőzhető, ha a menetes részét kitöltjük vazelinnel vagy szilikon zsírral. Ezen anyagok megakadályozzák a ragasztó befolyását a menetbe és a fémhez való kötését ezért ügyeljünk, hogy az anya külsejére ne kerüljön zsír (szigetelő szalag, cellux használat általában nem hoz pozitív eredményt).
  9. Tipp: Használt küllő tökéletes alapanyaga lehet egy menetes szárnak, ezenkívül jó szolgálatot tehet vezérsíkok, futószárak kialakításánál is.
  10. Tipp: Festéket, ragasztót mértékkel. Nyilvánvalónak tűnhet, de a kevesebb néha több; ne pazaroljunk. A fölösleges ragasztó többletsúlyt jelent, amelynek eredménye a gép megnőtt tehetetlensége. RC modellek esetén meg kell küzdeni minden grammért. Ne hizlaljuk fölöslegesen a gépet. Ráadásul még csúnya látvány is.
  11. Tipp: Két egyforma elem készítése. Ha az instrukció szerint 2 egyforma rácsot kell készíteni, a másikat közvetlenül az első fölé építsük. Ezzel tudjuk biztosítani a tökéletes egyezést. Fedjük le az első elem illesztéseit ragasztószalaggal, zsírpapírral vagy Folpack fóliával a második elem összeragasztása előtt, megakadályozva ezzel a 2 elem közti kötés kialakulását (ne fedjük le az egész elemet, csak a ragasztási felületeket). Természetesen, mindezt csak sima, egyenes felületen kell elvégezni. Egyéb esetben egy csavarodott törzsünk lesz, és egy ilyen gépet lehetetlen kitrimmelni.
  12. Tipp: Domború ívek fóliázása ráncok nélkül. Első lépésben hevítsük fel a fóliát, de ne tegyük rá az ívre. Magasabb hőmérsékletnél a fólia nyújthatóvá válik, így könnyen igazítható az idomokhoz.
  13. Tipp: Biztonságos balsafa-hajlítás. Néha szükségünk lehet ívelt felületek kialakítására. Ilyenkor szokták melegíteni a fát, gőzölni (vizes textília és vasaló segítségével) de a legegyszerűbb, ha benedvesítjük a fát 4:1 arányban vízzel hígított denaturált szesszel (~20% alkohol). Spray formában könnyen tárolható és alkohol miatt gyorsan szárad.
  14. Tipp: Jaj, behorpadt a faelem. Ne is próbálkozz a csiszolással, ha nem csak kis karcról van szó. Ehelyett inkább egy nedves szalvétát, vagy textíliát használjunk, és egy forró vasalót. Beszivárgott nedvesség hő hatására tágul, és belülről javítja a horpadást. Több milliméteres horpadások esetén is működik a módszer, de minden esetben érdemes előtte kipróbálni egy kisebb fadarabon.
  15. Tipp: Nehezen hozzáférhető elemek csiszolása. Ha netán olyan helyen kell csiszolni egy elemet, melynek közvetlen közelébe egy másik helyezkedik el, a csiszolástól védendő felületet egy öntapadó szalaggal védjük. Figyeljünk oda, hogy a szalagot ne csiszoljuk át (előfordul).
  16. Tipp: Faléc méretre vágása. Sokszor kell méretpontosan vágnunk balsa, fenyő vagy más anyagból készült lécet. Vágjuk mindig kicsit hosszabbra. Ne próbálkozzunk pontos vágással. Általában rövidebbre sikerül gyarapítva a hulladék mennyiségét. A méretre igazítást csiszolókockával elvégezhetjük, de fát nyújtani még nem sikerült.
  17. Tipp: Mérjük meg kétszer. Legyen szó tömegről, térfogatról vagy hosszról, a biztonság kedvéért merjük le legalább kétszer. Több előnye is van: elvégezzük az önellenőrzést, kevesebb hulladékot gyártunk. Emellett fáradsági szint mérésére is jó: ha gyakran hibázunk, ideje lelassítani vagy pihenni.
  18. Tipp: Nem csak Hobbi boltban lehet vásárolni. Ettől páran a falat kaparják, mondván tákolás. De sok mindent olcsóbban lehet beszerezni barkács-, festék-, autósboltban. Néha érdemes nagyobb kiszerelést választani, így jut modellező társainknak is. Hobbi boltok jól keresnek azon, hogy az emberek türelmetlenek és azonnal kell nekik ez-az (én is támogatom a boltokat néha némi apróval). De ha ésszel, türelemmel és odafigyeléssel vásárolunk, sok pénzt spórolhatunk meg.
  19. Tipp: Első gép vásárlása. Ha már készen állunk az első repülőgép vásárlására, ne vásároljunk olcsó műanyag játékot, mert az játék, nem modell; általában az elektronikája is silány minőségű, és általában nehezen javíthatók. Költsük pénzünket okosan, fektessünk be inkább egy balsa/rétegelt-lemez építődobozba vagy egy CNC vágott kemény-hab gépbe. Az utóbbinak előnye, hogy szinte törhetetlen, de tisztában kell lenni, hogy ezen nem tudjuk elsajátítani a precíz repülést.
  20. Tipp: Belsőégésű motor indítása. Motor indítása előtt győződjünk meg, hogy a keveréket dúsra állítottuk. Ezzel többlet kenőanyagot juttatunk a motorba. Tűszelep segítségével a keverék egyszerűen állítható (beállítás részletei a motor használati utasításában), de általában három és fél fordulat a szelep teljesen zárt állapotától számítva megfelelőnek bizonyult. Ha új motorról van szó, legalább egy tanknyi üzemanyagot szánjunk bejáratásra (50% teljesítményen), hogy bekopjanak az alkatrészek, és négyütemű motoroknál ellenőrizzük a szelepek és a himbák közötti rést. Ezután be kell állítani az üzemi keveréket, mert a dúsított keverék a motor leadott teljesítményét rontja. A motor bejáratását el lehet végezni próbapadon, de akár közvetlenül a rögzített gépbe beépítve is.
  21. Tipp: Gép tisztítása. Üzemnap végén a repülőgépeket érdemes letisztítani, a vegyszert lemosni, és szárazon a biztonságos tárolását biztosítani. A tisztítás különösen fontos belsőégésű motorok esetében, mert az üzemanyag és olaj szennyeződéseket kötelező jelleggel el kell távolítani (de ott lehetnek még a bogár áldozatok és esetleg a fűfoltok, melyek elszínezhetik a gép borítását). Ráadásul, az idő múlásával egyre nehezebb eltávolítani a szennyeződéseket. A legjobb, ha még a reptéren letisztogatjuk a gépünket. Egy lehetséges recept a tisztító folyadékhoz: víz, pár csepp autó-sampon (ha nincs, akkor folyékony szappan, mosogatószer), 2-3% szalmiákszesz.
  22. Tipp: Rézcső hajlítása. Törés-mentesen meghajlítani egy réz vagy bronzcsövet (legjobb választás üzemanyag vezetékekhez) néha egy igazi kihívás. Egyik jól bevált módszer, ha nagyon finom homokot töltünk a csőbe hajlítás előtt. A jó eredmény egy kis gyakorlatot igényel.

One Response to “Tippek-trükkök”

  1. Gondozó says:

    Faba, balsaba csavarmenetek

    Problema:
    Fursz egy pl. 2mm-es lyukat balsaba, vagy puhafaba, belecsavarsz egy 2,5mm-es csavart es mar a masodik becsavarasnal szetmallik a menet a faban.
    Megoldas:
    Miutan elöször becsavartad a csavart a balsaba vagy puhabb faba furt lyukba, ovatosan csavard ki ujra a csavart, majd cseppents egy csepp hig CA-t a lyukba, hagyd jol kikemenyedni, majd ujra tekerd be a csavart ovatosan.
    Ezutan mar hasznalhatod a csavarrögzitest többszöri alkalommal is, mivel a CA azonnal es nagy terjedesben betonkemenyre es tartosra kemenyiti ki a faba, balsaba furt menetedet !!

    Beszaradt pillanatragasztos flakonok
    Problema:
    Aki gyakran hasznal CA ragasztot (pillanatragaszto) eleg sokat mergelödik, hogy a bedugaszolt CA flakon csöre eleg gyakran beragad es vagy csak nagyon nehezen, vagy a nylon csör hegyenek a levagasa nelkül, nem lehet a nyilast szabadda tenni a ragasztotol. Ha meg felszurod a csörbe beszaradt ragasztot egy tüvel vagy szöggel, meg hamarabb eltömitödik ujra !!
    Megoldas:
    Szerezz a patikabol, vagy a haziorvostol egy kb. 1mm atmeröjü injekcios tüt. A tü csatlakozoja siman felhuzhato a pillanatragasztos flakon csörere (vagy legalabbis egy picit le is kell majd a csörböl vagnod). Legjobban alkalmasak a müanyagcsatlakozos tük erre a hasznalatra.
    Lehetöleg szerezz egy minel hosszabb tüt (több hosszban is kaphatok a patikaban, de ne legyen 1mm-nel vastagabb !!) majd a tüt egy enyhe ivben meghajlitva sokkal könnyebben is tudsz majd nehezen hozzaferhetö helyeken is ragasztani !!
    Ennel az injekciostüs megoldasnal ugyan szinten fenn all a problema, hogy a ragaszto szinte perceken belül a tüben is eldugulast okoz, de ez egyben dugaszolja a flakont es megakadalyozza a ragaszto kiszaradasat, elillanasat a flakonbol.

    Ujrahasznalat elött egy gazöngyujto langjaval par masodpercig felmelegitjük a tüt, amitöl a beszaradt ragaszto egy elenk lang formajaban villanasszerüen eleg, igy ujra szabadda teszi a tü csatornajat es maris hasznalhatova valik a flakon ujra !!
    Ez a modszer ugyan egy picit maceras, de meg mindig gyorsabb es biztonsagosabb, mint a regi “hagyomanyos” tisztogatasi modszer !!
    üdv,
    cbruder

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Panorama Theme by Themocracy