Első próbálkozások és kudarcok

By , 2011. December 20 10:17

dream_of_flight Bár a legendáknak általában nincs valós alapja, mégis, már az ókorban is próbálkoztak az emberek a repüléssel. Ahogy fejlődött a munkamegosztás, fejlődtek a mesterek képességei, úgy egyre több ötlet született a repülés problémájának megoldása terén, és ezek közül egyre több megélte a jelenkort is. A madarak szabad-repülése még mindig felülmúlhatatlan mintakép volt az ember szemében, amely egyre újabb és újabb kísérletekre sarkalták.

Talán az ezermester Daidalosz és fia Ikarosz története a legismertebb, melyben a úgy próbálnak megszökni Kréta királyának, Minosznak a fogságából, hogy viaszból és madártollakból készítenek szárnyakat. Bár apja óvva inti a magas repüléstől, Ikaroszt mégis magával ragadta a repülés gyönyöre és apja intelmei ellenére túl közel repült a naphoz. A nap heve megolvasztotta a viaszt és az ifjú a mélybe zuhant.

 

Folyt. köv.

The first published paper on aviation was “Sketch of a Machine for Flying in the Air” by Emanuel Swedenborg published in 1716. This flying machine consisted of a light frame covered with strong canvas and provided with two large oars or wings moving on a horizontal axis, arranged so that the upstroke met with no resistance while the downstroke provided lifting power. Swedenborg knew that the machine would not fly, but suggested it as a start and was confident that the problem would be solved. He wrote: “It seems easier to talk of such a machine than to put it into actuality, for it requires greater force and less weight than exists in a human body. The science of mechanics might perhaps suggest a means, namely, a strong spiral spring. If these advantages and requisites are observed, perhaps in time to come some one might know how better to utilize our sketch and cause some addition to be made so as to accomplish that which we can only suggest. Yet there are sufficient proofs and examples from nature that such flights can take place without danger, although when the first trials are made you may have to pay for the experience, and not mind an arm or leg.” Swedenborg would prove prescient in his observation that a method of powering of an aircraft was one of the critical problems to be overcome.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Panorama Theme by Themocracy