Futaba T9ZAP WC II

By , 2013. July 29 22:14

Nem egy mai termék a címben említett rádió, de ahogy mondani szokás t9z-wc2 — “szebbet készítettek, de jobbat nem” (még mielőtt megköveznének, megemlítem, hogy ez egy teljesen szubjektív vélemény :)). Lényegében korának két stílusát ötvözte az európai számos kapcsolók és potméterek készletét egy kompakt japán dobozba zárva. Több név alatt is megjelentek ezen rádiók a katalógusokban: T9ZAP (T9ZHP – helikopteres verzió), PCM1024ZAFP-9ZAP, ráadásul 3 verzió is készült belőle: sima, vagyis T9Z, T9Z WC II és T9Z WC II (WC a World Champion rövidítése; az új funkciók a motor üzemanyag-keverék és giroszkóp beállítás, illetve a WCII több 3-állású kapcsolót tartalmaz). Fizikai kialakítása elég zsúfolt — 8 kapcsoló, 4 trimerpotméter, 4 dupla állású trimelő kapcsoló a botkormányoknál, botkormányok, tachométer szenzor, 2 kapcsoló a hátoldalán gyors orsóhoz, hatalmas kijelző a saját 18 dinamikus gombjával (menünként változhat a gombok funkciója, de a feliratok a kijelzőn súgnak) —, egyben kicsit a bőség zavarát kelti az új felhasználóban, de egy kis gyakorlással elsajátítható. A 10 modell memória maximum 8 repülési üzemmóddal modellenként tágas teret nyújt beállításaink tárolásához, és ha mégsem, akkor a tárolt modellek száma bővíthető CAMPack memória modullal (+16 modell repüzemmód). Ugyanazon repülési üzemmódok, sajnos, nem használhatók fel eltérő modellekben, illetve a belső memóriában és a memóriamodulban tárolt repülési üzemmódok nem használhatóak egy modellben, ettől függetlenül, az összesen 66 üzemmód általában kielégíti egy átlagos modellezőnek igényeit. Kábel segítségével a modellek átmásolhatók egy másik T9Z távirányítóba, így az oktató és a tanuló rádiók gyorsan szinkronizálhatóak. Ha egy DSC- vagy oktató-kábel csatlakoztatjuk, esetleg az A + R gombok lenyomva kapcsoljuk be a távirányítót, akkor a frekvenciamodul nem aktiválódik (ON AIR nem villog). Ezzel a megoldással még egyszer ellenőrizhetjük a beállításainkat, mielőtt élesítenénk a rendszert.

A rádió programozása első ránézésre nem túl felhasználóbarát, azonban egy kis gyakorlás után beállítások széles skáláját tudhatjuk magunkénak. Helyenként a jól bevált Robbe FC-28 köszön vissza a menüből. A menük hárombetűs rövidítései néhol nem túl sikeresek, és a felhasználói útmutató is helyenként logikátlan, de egy komplex eszköz leírása nem felelhet meg mindenki igényének. Példák megoldásán keresztül talán gyorsabban elsajátítható a rendszer. Egyes beállítások megtalálása igazi kihívást jelent, azonban valahol ott vannak a rengetegben.
A 9Z típusú rádiók menüjét négy, funkcionálisan jól elkülönülő szintbe szervezték. A rendszer programozását a O, P, Q gombokkal kezdjük, attól függően, hogy az egész rendszer beállításait, a modell általános beállításait vagy a repülési üzemmódot szeretnénk módosítani — az R gomb segítségével visszatérhetünk a fő képernyő nézetbe. A menükön belül a beállításopciók hárombetűs rövidítései 3 × 7 mátrixban helyezkednek el (összesen 39-49 modelltípustól függően). A B, C, D gomb segítségével választjuk ki a megfelelő sort, az F – M gombokkal pedig a megfelelő elemet a sorban. Beállítások során megjelenő NXT jelöli, hogy további beállítási lehetőségek is vannak, csak nem fértek el a kijelzőn vagy más aspektusát állítják a funkciónak. Egyes beállításokat, például a csatornaszám kiválasztását, vagy a számérték bevitelét a kijelző alján megjelenő, gombokhoz előre 9z-home_menu hozzárendelt értékek jelennek meg. Finombeállításokat a + és a – a gombok segítségével végezzük. Az SWT menü aktiváló gomb, míg az STK egy kar aktiváló tartományának hozásrendelését segíti egy adott funkcióhoz. A SET gomb az analóg bemenetekről való adatok beolvasását és rögzítését szolgálja. Egyes funkciókhoz hozzá tudunk rendelni bizonyos késleltetési időt – DELAY, illetve egy finomhangoló potmétert VOL — ezzel leszállás nélkül is be tudjuk állítani a kívánt értékeket. A beállítások mentése automatikus, a menüt az END vagy a PRE gomb megnyomásával hágjuk el. Mindig érdemes ellenőrizni, hogy a kívánt adatok mentésre kerültek-e. A beállítási menük hárombetűs rövidítéseket egy több-szárnyszervós (4-s, 5-s) vitorlázó beállításán keresztül ismerhetjük meg legkönnyebben.

A főmenü (HOM) gyűjti össze azon adatok kijelzését és kezelését, melyek repítés során közvetlenül hasznunkra lehetnek: időzítők, feszültségmérők, tachométer, trimek. Ezenkívül ezen a felületen jelennek meg a riasztások illetve repülőmódélünkkel kapcsolatos információk.
Rendszerszintű beállítások. Ezen a ponton feltételezem, hogy a System Settings menü nem okozott gondot, és egyértelmű a MSL — modell kiválasztás, a CPM — a modell másolás vagy a CPC — üzemmód másolás, sikerült kipróbálni a tachométert (TAC) egy kompakt csövön (3000Hz), megfelelő kábel birtokában (DSC) sikerült feszültséget mérni (VLT) és adatot továbbítani egy másik rendszernek (DTN). A UNA pontban már ott a nevünk a PAR már igényünk szerint beállítva és a SRV sevrómozgást bemutató hisztogramok is elfáradtak a gyakorlástól. Ezután jöhetnek azon beállítások, melyek hatással lesznek a modellünk viselkedésére és jelentősen eltérhetnek modellenként.
Modell szintű beállítások. Ha már kiválasztottuk a megfelelő modellt a SYS>MSL pontban, akkor MDL menüben számos modellre jellemző általános beállítást végezhetünk: teljesen vagy részlegesen törölhetünk a beállításaikon (RST), átnevezhetjük a modellt (MNA), beállíthatjuk a rádió impulzus modulációját (PMD — PCM vagy PPM,— 2,4GHz adómodul esetén az utóbbi szükséges). Abban az esetben, ha PCM modulációt használunk, az F/S pont alatt a Fail Safe vagyis azokat az értékeket, melyek érvénybe lépnek, ha a vevő nem kap jelet az adótól állítjuk. A BFS almenü alatt a gázcsatorna értékét tudjuk beállítani arra az esetre, ha az akkumulátor feszültsége a kritikus alá esik.  A TYP menüben a modell típusát tudjuk kiválasztani (pl. s-4 vitorlázó). Ezután elvégezhetjük a bemeneti szervek hozzárendelését a csatornákhoz (FNC — szabadon választhatunk a botok, potméterek, kapcsolók között), illetve a szervók mozgási irányát igény szerint meg is változtatjuk a REV menüpontban. Egy ritkábban használt beállítást is a modell szekcióban kapott helyett az ALT — a tréner gomb alternáló üzemmód aktiválása teszi lehetővé (egyszer fel — BEKAPCS, még egyszer fent — KIKAPCS).CH9-a távirányító 9. csatornája csak kapcsoló csatorna, analóg bemeneti eszköz nem rendelhető hozzá. [Gallery not found]Home;System;Model;Condition;SWT, VOL,Expo
Repülési üzemmód beállítása — bár nem egyedülálló, azonban, rádiónk legfontosabb funkciója (CND). Egy repülőmodellhez akár 8 repülési üzemmódot is rendelhetünk. Ez annyit jelent, hogy a különböző repülési szakaszokban akár teljesen más vezetési technikát is alkalmazhatunk, és több beállításon is változtathatunk egy kattintással: vég- és közép-állások, mixek, kettős kitérések, reakciófüggvények, offset-ek, időzítők. Ezáltal repülési szakaszonként optimális előre beállított opciókkal repülhetünk. Ezzel a technikával, agilis manőverekből finom precíz műveletek elvégzésére alkalmas konfigurációba válthatunk.
A CNA menüpontban átnevezhetjük az üzemmódot, hogy legközelebb is tudjuk, mire való. Az STM, az ATV, az AFR és a D/R és az üzemmód általános beállításait segítik elő.
Mechanikus sérülés elkerülése érdekében, leakasztott szervókarokkal érdemes nekilátni a szervók tesztelésének, ugyanis, még a bontatlan szervók sem mindig középállás jellemzi. Ha megjárattuk a szervókat, és meg vagyunk velük elégedve, fel lehet rakni a karokat, méretezni a tolórudakat, és ha másképpen nem oldható meg, akkor finomhangolni az irányított felületek középállását szubtrimekkel (STM). Túl nagy eltérés esetén érdemes a tolórudak pozícióját, hosszát felülvizsgálni és inkább a modellen célszerű állítani. Az ATV —  a szervók maximális kitéréseit állíthatjuk be, megakadályozva a szervók/felületek mechanikus sérülését. Az ATV minden üzemmódban aktív, ezért beállítása kötelező.(NORál beállítás csak a közvetlen bemeneti eszközök kimeneti jelet korlátozza, míg LIMit beállítás abszolút, és az esetleges mixek által okozott túlvezérlést is megakadályozza.) A lassítás beállítása akkor célszerű elvégezni, ha eltérő középállásértékeket állítottunk be a szervóinknak eltérő repülési üzemmódokban, így az átmenetet fokozatossá lehet tenni (20%~1mp; futóművek kioldására is használható). Az AFR segítségével a bemeneti eszközök végállásainak értékét és válaszgörbéjét állíthatjuk be (lineáris, kiegyenlített – EXP16% vagy exponenciális legyen). D/R — kettős végállás és exponenciális járat módosítását teszi lehetővé tetszőleges három csatornán kapcsoló segítségével (nem túl szerencsés kialakítás, FF8 és FF9 sokkal természetesebb a kezelése), lényegében, egy masodlagos, harmadlagos AFR beállítás.
Ennél a rádiótípusnál minden modell minden egyes repülési üzemmódjához saját külön trimelő beállítást menthetünk le. (TRM – a digitális trim a főmenüből is elérhető)  A trimértékek kezelését ráadásul két szinten kezeli: current – C, vagyis jelenlegi, és memory  – M, vagyis tárol trim beállítás. Ez kiváló terepet nyújt a kísérletezéshez, és ha nem tetszik az eredmény, az M>C gombot megnyomva memóriában tárolt értékeket előhívhatjuk. Minden trimmer gomb egyénileg testre szabható: a kis- és a nagy lépték mértéke, ismétlési sebessége. Ezenkívül két trimelési típus között is választhatunk: NORmál, vagyis középérték körüli trimelés és ATL alacsony érték körüli trimelés, mely pl. a gázkar trimelésnél használatos kis fordulatok beállításánál. Ezenkívül, a beállíthatjuk, hogy egyes trimállító gomb SEP — elválasztott, vagyis csak az aktív repülési üzemmódra hat, vagy pedig kombinált (CMB), és minden üzemmód trimértékeire hatással van ahányszor használjuk. természetesen, beállítható a középértéken való hangjelzés is.
Trim1, Trim2
Eddigi beállítások egy alap gép beállításait és finomhangolását kielégítik, de ha a csatornák függőségét illetve bizonyos manőverek hibáit korrigálni akarjuk, szűkségünk lesz a programmixelésre.
Programmixelési lehetőségek. Egyes beállítások eltérnek repülőmodellünk típusától függően; ezt a rádiónk menüje is tükrözi. Ahogy korábban is szó esett róla, gyakorlati megvalósításon keresztül könnyebben elsajátíthatóak a lehetőségek. Talán egy negy szárnyszervóval szerelt vitorlázó kellően bonyolult ahhoz, hogy a fontosabb aerodinamikai mixeket röviden bemutassuk.
ADF — két feladata van: egyrészt összehangolja a két csűrő csatornára kötött szervók működését (1.AIL, 7. AU1),  másrészt, a csűrők aszimmetrikus kitérését teszi lehetővé egy koordinált fordulóban (nagyobb kitérés fel, kisebb le), potméterrel trimmelhető beállított érték ±25% tartományában. Az utóbbi feladatát akkor is elvégzi, mikor a szervók flaperon mixben vannak.
FPNflaperon mix lehető teszi, hogy a csűrőinket ívelőként is használhassuk. Ehhez a szervókat az 1.AIL illetve a 6.FLP csatornakra kötjük, aktiváljuk a mixet. A mix menüjében megtaláljuk az ívelő ofszet beállítási lehetőségét, vagyis az ívelés kezdeti pontját és a kitérés mértékének tudjuk szabályozni.
Az ADF és az PFN nem lehetnek aktívak egy időben, azonban a differenciál csűrést trimelő potmétert megadhatjuk így is az ADF menüben, vagyis a Flaperon beállítás kombinálhatja mindkét beállítás funkcióit.
A→R — csűrő-oldalkormány összekapcsolását végzi, ellenállás csökkentése érdekében a koordinált fordulókban (10-15%, nagyobb sebesség esetében 0-5%, orsónál 0- -2%).
ABE/ABK — légfék – csűrők fel-irányban való kitérítése, féklapok, ívelők teljes kitérítése megnöveli a repülőgép ellenállását, magassági kormány kompenzációja ellengethetetlen a fékező elem (féklap, ívelőlap, futómű) kitérésének megfelelően.
ALV — differenciált magassági kormány – felhajtóerő kompenzálását segíti eltérő sebesség föggvényében, ha a motorelhúzás nem elegendő.

ASF — csűrő-oldalkormány összekapcsolása, ezzel nagyobb csűrő felületet biztosítva a fordulók kivitelezéséhez, ami egyrészt csökkenti a kitérítés igényét, másrészt biztosítja a csűrés hatékonyságát az átesés-közeli helyzetekben.
ESF — magassági-ívelő összekapcsolása nagyobb fordulékonyságot ad a repülőgépnek olyan manővereknél, ahol magassági is használva van. Használata egyes profiloknál nem ajánlott, ugyanis erősen megnövelheti a szárny légellenállását.
SPF — ívelőlapok használatakor fellépő egyensúlyi zavar kompenzálására szolgál, trimeli az repülőgépet magassági kormánnyal és növeli az ivelő felületét csűrőkkel.
SFT — ívelő felületek középállását állítja, trimmeli.
BFY — hatékony fékezési megoldás földnélküli gépekhez. Működése során megemeli a csűrőket, leereszti az ívelő lapokat, teljes útja a 6. csatornával szabályozható.Alapértelmezettként a VR(A) vagy LD van hozzárendelve, de az SF2 kontrollját hozzárendelhetjük a J3 gázkarhoz.
BYE — egyensúly megtartása végett trimeli a gépet magassági kormány eltérítésével, amikor aktiváljuk a “pillangó” féket.

TM1, TM2 — több csatorna trimelését engedélyezi egy kapcsolóval (AIL, ELE, SF). Folyamatos átállás érdekében lassítást is tudunk állítani. TM2 magasabb prioritással rendelkezik, de egy 3 állású kapcsoló használata is megoldható. (Start Ofs, Speed Ofs, Termal Ofs)
TOF — trim offset works hasonlít az szubtrim beállításhoz, azonban eltérő értékeket engedélyez különböző repülési üzemmódokhoz.
PMX — öt szabadon állítható mix, mely segítségével tetszőleges csatornákat vegyíthetünk, és ha úgy adja a szükséglet, láncolhatjuk is.

Ősszegezve egy általam használt sorrend a modell beállításához:

  • MSL – modell kiválasztása,
  • MNA – elnevezése,
  • TYP – typus beállítása,
  • RST – minden beállítás törlése,
  • CSL – alap üzemmód kiválasztása, 
  • CNA – üzemmód átnevezése (általában NORM),
  • FNC – bemeneti eszközök hozzárendelse a bemeneti jelekhez (SF1 -J3, SF2 -SL),
  • ATV – szervó végpont beállítása vezérlő csatornákon (csűrő, magassági ~10-12°, oldalkormány 45°).
  • ADF/FPN – jobboldali csűrő aktiválása (1:3 kis sebességnél, 3:4 nagy sebességnél, trim ±25%),
  • szervók csatlakoztatása vevőhöz növekvő sorrendben: AIL bal, ELE, AirB, RUD, FLP bal, FLP jobb, AIL jobb, motor,
  • REV – szervók pozitív irányának beállítása,
  • STM – középállások beállítása,
  • 3-állású kapcsoló kiválasztása üzemmód váltáshoz (START, NORMAL, LAND),
  • A→R – (AILTtoRUD) csűrő-oldalkormány összekapcsolása ellenállás csökkentése érdekében fordulókban (10-15%, nagyobb sebesség esetében 0-5%), érdemes a gyors üzemmódot választó gombbal vezérelni, trim ±25%,
  • ASF – (AILtoS.FLAP) csűrő-ívelőlap összekapcsolása hatékonyabb fordulókért (50% termik tartáshoz, 90% gyors üzemmódhoz),
  • SFT – ivelők beállítása NORMAL és LAND üzemmódokhoz,
  • BFY – “pillaangó” fék,
  • BYE – “pillangó” fék okozta hatások trimelése,
  • ESF – magassági-ívelő összekapcsolása jobb fordulékonysághoz – ritkán használt,
  • ATV – szervó végpont beállítása vezérelt csatornákon,
  • CPC – START üzemmód beállítása a NORMAL üzemmód másolatából: ívelők le, csűrők le, magassági fel, motor, ASF 90%, A>R 5%,
  • TMI&TM2 – SPEED és TERMÁL offsettek állítása.

Egy kis extra: oktató és DSC kábel bekötési rajza.

TRAINER
   9ZAP
 o:GND,
 1:BAT+if on, ORANGE
 2:OUT, BROWN
 3:IN, BLUE
 4:Batery + short with WHITE
 5:power back, GREEN
 6:+5V
   9C
 1:OUT, 2:GND, 3:NC
  4:IN, 5:BATin (12v if on) short with 6:BAT+(12v)
DSC
  9ZAP
 2 - OUT SIG
 6 - +5v
 o - GND
 4-5 - t. off module
  9C
 1 - OUT SIG
 2 - GND
 5-6 - SHORT +5v

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Panorama Theme by Themocracy