Ultimate 20-300s 42″ építése

By , 2011. April 15 12:39

Sziasztok!

Építettem egy 44″ Ultimate-et és gondoltam megosztom veletek tapasztalataimat.
Valamikor régen a Ganz ifjúsági csapatában építettem repülőgépeket, de hosszú kihagyás után ez lesz az első madár, amit nulláról elkészítek. Igyekeztem minél több alkatrészt sajátkezüleg legyártani illetve egykét dologban elrugaszkodtam a tervektől is. Tettem ezt egyrész a költséghatékonyság miatt (az egész madár olyan 20e körül áll jelenleg mocival, szabival), másrészt otthon nem áll rendelkezésre minden technológia  “apa játéksarkában”Mosolyog
Remélem érdekes topic sikeredik majd belőle, sok képpel és tapasztalati bejegyzéssel.
Kérlek titeket kommenteljétek bátran, hátha valaki vállalkozik még a gép megépítésére és kikerülheti az esetleges nehézségeket, hibákat.
Szóval valami ilyesmi kerekedik ki a végére:

Nos kezdjuk. Először is kicsit módosítottam a terveket a méretnek és igényeknek megfelelően. Ha valaki kéri nagyon szívesen elküldöm a 44″-os fájlokat.
Utam a baumaxba vezetett, mert akkoriban ott lehetett legjobb áron balsát kapni elég jó minőségben, így bevásároltam 2-3mm-es balsalapból és fenyőlécből.
Mivel minden borda ugyanolyan elkészítettem két darab fém sablont, ami között tömegesen lehet bordákat faragni, csiszolni:

A bordákon hagytam egy kis pöcköt, ami segített valós helyzetülben, vízszintesen összeállítani a szárnyat. Az asztalra feszített 1:1 tervraz felett ragasztottam össze középről kifele haladva, először a felső szárnyat. Az alsó/felső merevítőléc mellett kapott egy széncső merevítést is biztos, ami biztos hiszen terhelni akarom majd a jószágot.



A széleken hagytam egy törészónát szén nélkül középen pedig két rétegeltleme borda között egy 5mm-es balsa “párnát” helyeztem el. Ezen mennek majd át a középső rögzítőcsavarok.
Itt jegyezném meg, hogy a rétegeltlemez a helyi piacról származott. A zöldségesektől kértem pár gyömölcsösládát és kis válogatás után csak a tökéletes oldallapokat használtam fel.

A felszálósúlya egészen pontosan 1520g mindenestül. Igazából majdnem repüléskész már csak szépen sorjában rakom fel a képeket és a szöveget hozzá. Már fördön taxiztam is vele. Pár grammal nehezebb lesz ugyanis picit még farnehéznek tűnik, de mindent szép sorjában Kacsint

Haladva a történetben a belépőélek és a hátsó merevítőléc beépítése következett. Ezzel nem volt különösebb extra. gomostűs módszerrel és postásgumival rögzítettem, amíg meg nem ráradt a ragasz. Előre csak nagyjából csiszoltam le, a profilhozcsiszolást a végére hagytam.


Nna az alszó szárnyat majnem ugyanígy készítettem el a különbség a középső 4 dordálál van. Itt a szárny be- és kilépőélét a törzsnek merőlegesen alakítottam ki, hogy könnyebb legyen majd a helyének a kialakítása. a középső szelet kicsit jobban is merevített, mint a felsőnél.

A szárnyak már majdnem készen voltak. Az első harmadot 1mm es balsával borítottam, tűztem, ragasztottam.

Aztán jött a csiszolás. Egy kb 20*5 centis műanyaglapot íjként meghajtottam és a két vége közé csiszolómamírt ragasztottam. Ez a rugalmas eszköz nagyon bevált már gégen is domború felületeken.

Az alsó szárnyba még egy kis keretet építettem a csűrőszervőknak. Ezeket majd kis ajtócskákta rögzítve építem be rejtve.

Miután a szárnyak készen lettek nekiálltam a törzsnek. Kicsit belecsaltam a terbe az oldallapokat 1cm-el alacsonyabbra készítettem el. Teljes méreten szerintem irreálisan magas lett volna az eredeti géphez viszonítva és túl nagyra nőtt volna a gép laterál felülete .
Teli 3mm-es balsával dolgoztam, a szárnyak felett a törzs első egyharmadában pedig belülről kapott egy rétegeltlemez eősítést. Ezek lesznek az alapjai a szervótartónal és minden nehezebb beszerelendő alkatrésznek.

A keresttartók szintén 3mm balsából készültek a sarkoknál háromszögprofillal megerősítve

A tűzfalat ferdén csapolva rögzítettem, hogy elegendő ragasztott felületet kapjak.

Amúgy a végére dupla tűzfal lesz a megfelelő furatokkal, a külső réteg adja meg a felső ívelt formát is.

Belepróbáltam a szervókat is, de már tudom, hogy a tervvel ellentétben nem az adott törzsrész hátuljára, hanem az elejére kell beépíteni, mert nagyon farnehéz így. Teheát a következő módon NE:)

A farokvezérsíkok leírását nem “cukroznám” túl. 1:1 terv felett állítottam össze. A vízszintes mozgó lapok 4mmes egybe balsából készültek, középen 3 körvágással könnyítve, a széleken és a “csücsköknél” fenyőléccel merevítettem. A nagy gyakorlattal ellentétben nem szeretem szögletesen hagyni a kilépőéleket. Szépen lecsiszoltam. Fóliázás előtt a lapokba 3 nagy 3,5cm átmérőjű lyukat fúrtam körfúróval.
A zsanérok helyét minden esetben nagy fordulatú vékony csiszológoronggal vágtam be,  nem érdemes többet szórakozni vele.




A farkát csak a póba miatt tettem rá, azt levéve behelyeztem a 3 műanyagcsövet. Ezekben fognak futni a vezérlőhuzalok. A függőlegeshez 2x 1mm-es hozalt a vízszinteshez pedig egy 2-mm-eset használtam. A magassági mozgatását a törzsben középen központilag találtam ki. Az acészálra gömbcsuklót ragasztottam.

A törzsben nem vittem úlzásba a keresztirányú merevítést, mivel nem túl nagy,  és van benne anyag is. Viszont az oldallapok alsó peremébe hornyot martam és beragasztottam egy-egy 1,5mm-es carbonszálat. Ha ütődne úgyis alulról ütődik (jobb esetben) így a merevítésen kívül keménységet is ad a peremeknek és a fólia sem tudja majd összerántani, hiszen a gép felülete domboru.
A farokrész felső takarását 1mm-es balsából csináltam. A külső, domború felét nedvesítve hajtottam rá kétoldalról.


Most már nem bírtam ki. Egyben kellett látnom ezért elkészítettem a szárnytartók karton másolatát a szárnypróba miatt:

Mivel szépen állt minden a helyén beborítottam az orrát is. Oldalt hagytam lehetőséget a középső konzolok rögzítéséhez. Ezeket 10*1,5 ös alulapból csináltam. Kétoldalon a törzs oldalától egy centivel bentebb hosszában végigfutó rétegeltlemez léc adja az alapot nekik. A rész nem akarom fával kitölteni, csak a fólia fogja takarni.


Már látszik a tűzfal másogik rétege is.

Eljött az otthoni munka egyik legizgalmasabb része, mert ilyet még nem csináltam házilag. Nevezetesen az orrburkolat és a kabintető. Egy-egy 5 literes desztvizes palackot szemeltem ki alapanyagnak.
Az orr formálya miatt, a sablont több darabból készítettem. Helyesebben mondva a végén szétfűrészeltem, hogy ki tudjam húzni, miután a palackot rázsugorítottam. Ha ilyet csináltok célszerő a csiszolást nem elnagyolni, mert minden meglátszik a készterméken. Amúgy egy nagy blokk fenyőből készültek a sablonok, mert az elég puha és olcsó is. Simán gázláng felett melegítettem rá a palackot szép lassan, minden oldalon egyformán zsugorítva.


és a cockpit tető:

Elérkeztünk a fóliázáshoz. Úgy döntöttem, hogy valamilyen klasszikus mintája lesz. Az alapszín fekete és “rikizöld” lesz az alja. A szárnyakon és a farkán félkörös “sárkánymintát” terveztem, a törzset pedig két csík fogja hosszában kettészelni.

Technikai részeletekbe nem donyolódok bele, műhelytitkokban lesz bejegyzés róla. Inkább pár képet osztok meg a végeredményről:


A szárny építésénél nem tértem ki rá, de az oldalsó távtartók rögzítéséhez egy-egy kis alu nyelvet csavaroztam a megfelelő bordákhoz, melyek erősebbek. A borítás előtt a nyelvecskék köré plussz fóliafoltokat ragasztottam, hogy a végső takarást védjem az esetleges berepedéstől. Lehetett volna átmenő csavaros megoldás is választani én inkább úgy csináltam, ahogy a szárny zöld alján látszik.

Ezután álltam naki a törzsnek:
A középső konzolok helyén szintén dupla fóliát ragasztottam.

Lassan elérkezünk az elektronika peépítéséhez.
A moci egy 35-42 es outrunner lett at RC-Timer jóvoltából, a szabi szintén onnan egy 70A. Ebben nincs BEC ezért még az jött a konfighoz.

A mintázás sokkal egyszerűbb, ha nem oracovert használsz, hanem orasticket. Ez öntapadós és éppen csak meg kell neki mutatni a vasalót. Nem kell bajlódni azzal, hogy a helyén maradjon Vigyorog

A futóműre nem akartam sokat költeni, mert nem olcsók a boltban kapható alu és szén futószárak.
Végülis 4mm-es szénrúdból készítettem. Szép hosszúra hagytam, hogy magában is elég rugalmas legyen és, hogy (valószínüleg) ne törjön el tőben jött a sufnituning. Egy-egy műagyak 5cm-es műanyag csövecskét ragasztottam be a törzs aljába. Belső ármérőjuk 7mm. Ebbe gumipasztával rögzítettem a rudakat középen, így a futószárak végén már szép nagy rugózást kaptam. Majd, amikor már nem lesz más gondom még teszek a szárakra borítást is, hogy szép áramvonalas profilu legyen. Az első képen a szervók is a jó helyen vannak már.

A kerekek rögzítését bárhol kapható (najó, villanyszerelési bolt, barkácsáruház) szemessaruval oldottam meg. A préselhető részét óvatosan rányomtam a szénrúdra a szemes végét pedig a megfelelő szögben hajtottam meg. Ebbe kis alumínium peremes anyacsavarokat nyomtam,  és az egészet nyakonöntöttem epoxyval. Ha beválik, akkor még fogom használni ezt a megoldást mert 1000Ft volt az egész.
Csinálhattam volna egyben aluból is, de jó rugózást akartam másfél kilós géppel is.

Felkerült a középső szárnytartó is a végleges formában. Az alábbi képeken látható a már előbb említett hosszanti rétegeslemez tartó a törzsben.


Amúgy itt is a könnyű szerelhetőség, szétszedhetőség volt a cél, ezért sem burkoltam teljesen oldalról.

Következett az orrburkolat és a cockpit-tető lefújása. Kimaszholás, spayfesték, kicsi száradás és már a helyükre is próbálhattam.

A farokfutó még hiányzik, nem fog ilyen meredeken nézni az ég felé Mosolyog

Aztán megint nem bírtam hovább. Egyben akartam látni. Csűrők és farokvezérsíkok nélkül így fest a madárka.



A gép fesztávja pontosan 108cm, hossza orrkúppal 116cm.

Íme pár kép a végeredményről, talán beszéljenek azok helyettem:) ha kérdésetek lenne szívesen válaszolok, aprólékosan is mindenféle megoldásommal kapcsolatban.

A berepülést a “gödörben” végeztük. Kb. 3 méter kellett neki a felszálláshoz. Teljes gázon agresszíven tört az ég felé. Igaziból annyi felhajtóereje van, hogy 12×6 os légcsavarral félgázon is gyönyörűen emelkedett körbe körbe a rét felett. Lehet, hogy a motoron dönteni is kell még lefele-jobbra, mert gázadásra megugrik felfele és tekeredne is kissé.
Fújt a szél ezért nem is töltöttem sok időt a pontosabb trimmeléssel épp csak nagyjából beállítottam és úgy mókáztam tovább. Pár bukfencet és orsót is megengedtem magamnak. Orsókat 3/4 gázon végeztem, alig vesztett a magasságból. Nagyon nyugodtan repül egyenesben (háton még nem próbáltam elsőre, pedig szeretek úgy repkedni:) ), gyorsan, lassan,  mindenhogy. A vezérsíkok is bőségesen elegendőnek bizonyultak, vígan forgatják, pörgetik a gépet. A leszállás viszonylag simán ment szépen süllyedt, de kissé kicsúsztam a leszállópályáról így annak a végén tette le a kerekeit. Meg is akadt egy gödörben és orra bukott, de a légcsavaron kívül nem történt semmi baja:) az meg fogyóeszköz. Tehát mindent bele! Bátran ajánlom mindenkinek!
Végezetül idebiggyesztek egy-két képet a repülésről:





Napkelte-Napnyugta táblázat (Budapest, Ferihegy)

comments Comments Off on Napkelte-Napnyugta táblázat (Budapest, Ferihegy)
By , 2011. January 1 22:09

A  “nyári időszámítás” minden év március hónap utolsó vasárnapján 01:00 UTC-kor kezdődik és október hónap utolsó vasárnapján 01:00 UTC-ig tart. Helyi idő: télen UTC + 1, nyáron UTC + 2

JANUÁR

FEBRUÁR

MÁRCIUS

Nk

Nny

Nk

Nny

Nk

Nny

1

06:32

15:03

06:12

15.43

05:25

16:28

5

06:32

15:07

06:07

15:50

05:17

16:34

10

06:31

15:12

06:00

15:58

05:08

16:42

15

06:28

15:19

05:52

16:05

04:58

16:49

20

06:25

15:25

05:43

16:13

04:48

16:56

25

06:20

15:33

05:34

16:21

04:37

17:03

ÁPRILIS

MÁJUS

JÚNIUS

Nk

Nny

Nk

Nny

Nk

Nny

1

04:23

17:13

03:28

17.55

02:51

18:33

5

04:15

17:19

03:21

18:01

02:49

18:37

10

04:05

17:26

03:14

18:08

02:47

18:40

15

03:56

17:33

03:07

18:14

02:46

18:43

20

03:47

17:40

03:01

18:20

02:47

18:45

25

03:38

17:47

02:56

18:26

02:48

18:46

JÚLIUS

AUGUSZTUS

SZEPTEMBER

Nk

Nny

Nk

Nny

Nk

Nny

1

02:51

18:45

03:22

18.19

04:03

17:26

5

02:53

18:44

03:27

18:14

04:08

17:18

10

02:57

18:42

03:33

18:06

04:15

17:08

15

03:02

18:38

03:40

17:58

04:21

16:58

20

03:07

18:34

03:47

17:49

04:28

16:48

25

03:13

18:28

03:53

17:40

04:35

16:37

OKTÓBER

NOVEMBER

DECEMBER

Nk

Nny

Nk

Nny

Nk

Nny

1

04:43

16:25

05:28

15:28

06:11

14:56

5

04:48

16:17

05:34

15:22

06:16

14:54

10

04:55

16:07

05:41

15:15

06:21

14:53

15

05:03

15:58

05:49

15:09

06:25

14:54

20

05:10

15:48

05:56

15:04

06:29

14:55

25

05:17

15:40

06:03

14:59

06:31

14:58

Hangkártya oszciloszkóp

By , 2010. December 29 00:06

Hangkártya oszciloszkóp Kedves ismerősöm mutatott egy igen hasznos programot, mely hobbi célokra kiváló, és csak annyiba kerül, amennyit hajlandóak vagyunk érte fizetni. Ez a Christian Zeitnitz által fejlesztett szoftveres oszcilloszkóp.

Ezzel a kis programmal 44kHz frekvenciával és 16 bit felbontással tudjuk elemezni a jeleket hangkártya bemenetéről de akár WAV fájlból is. Érzékenységi tartománya 20 és 20 000 Hz közé esik. Ezenkívül rendelkezik kétcsatornás jelgenerátorral is, mely szinusz, négyzet, háromszög és fűrészfog jelek generálására alkalmas 0 és 20kHz tartományban. Ezenkívül találunk benne még más finomságokat is, mint például Fourier spektrum analizáló, frekvencia szűrő, jelrögzítő és egyéb hasznos dolgot.

Jelszint, mint az általában lenni szokott a hangkártyáknál -7 és +7V között van. Magasabb feszültségek vizsgálatához feszültségosztó alkalmazása szükséges. Egy védő diódával további óvintézkedéseket tehetünk hangkártyánk és PC-nk megóvása érdekében.

Gépigénye minimális: 30MB háttértár, és kb. 1GHz CPU sebesség már teljesen kielégítik a program igényeit. A szoftver nemkereskedelmi célokra szabadon felhasználható.

Telepítő fájl letölthető a fejlesztő oldaláról: scope V1.41

Egyéb hasonló projekt:

Jelgenerátor
Winscope
Visual Analyser Project

Elektronikai specifikációk

By , 2010. December 8 09:34

Tranzisztorok

NPN

BC182B
BC639

PNP

BC212A
BC640-16

FET

IRF9540N

IC

LM1872 Radio Control Receiver Decoder

LM1871 RC Encoder Transmitter

Pár video-szösszenet a repülős világból

By , 2010. November 7 00:33

F-22

Egy kis móka a Gyro-val…

Sukhoi 37

Trimersion szemüveg FPV-hez

By , 2010. October 11 01:01

Trimersion_01 Ezt a szemüveget még a 2007-ben dobták piacra számítógépes Virtual Reality készletként, azonban vagy nem vált be, és a gyártó tönkrement. Azonban elérhetővé vált a használt áruk piacán egy FPV szemüveg árának töredékéért. Lényegében csak meg kell szabadítani pár alkatrésztől, bevezetni az áramot és már használható is.
A Trimersion előnye, hogy jobban kizárja a napfényt mint az átlag szemüveg. A képminősége hasonló a többi Kopin alapú 640×480 szemüvegéhez (pl. Fatshark), érdekessége lehet az is, hogy a sisak alá befér egy dioptriás szemüveg. Szokatlan tulajdonsága azonban az, hogy a virtuális kép kb. 40-50 cm (notebook képernyő, könyv) távolságban látszik, míg a többi videoszemüveg általában több méterre teszi a képet. Ez egyesek esetében olvasó szemüveg használatát teszi szükségessé. Hátránya, hogy kicsit böszme (nagy és idétlen), kicsit szűk a látótere, meg hogy dolgozni kell vele. :) Trimersion_03

Falépitése: Az eredeti szemüveg szett tartalmaz egy asztali adó-vevő állomást, mely egyben egy audió/videó osztó is. Ez a készülék egyben biztosítja a csatlakozási felületet is számítógépekhez/játékkonzolokhoz. Az analóg rádiórendszer  2,4GHz-en biztosítja a kapcsolatot szemüveggel. A csatornaválasztást mini pid-kapcsolókkal oldható meg (2414-2468MHz ).
A puska és a szemüveg egy egységet képez, mely szemüvegbe rejtett adóvevő segítségével kommunikál az asztali állomással. A szemüveg áramellátását a fegyverbe elhelyezett szárazelemek/akkumulátorok szolgáltatják. A fegyver vezéreszközeihez számos funkció rendelhető, ezért mindenki saját igénye szerint konfigurálhatja (FPV szemszögéből, természetesen, irreleváns).
A készlet fő és egyben legérdekesebb részét egy 640*480 felbontású Kopin LCD kijelző képezi, mely akár 3D kép megjelenítésere is alkalmas lehet. A szemüvegben ezenkívül találunk egy sztereó erősítőt fülhallgatóval és a fej élmozdulását észlelő rendszert (giroszkóp).

tri_018 Átalakitás: Tesztek során a szemüveg adója és a giroszkóp gyengén szerepeltek, így átalakításunk során ezek kidobásra kerültek, bár igaz, hogy megfelelő tudással a rádiórendszer hatótávósága 200m-ig kibővíthető, a giroszkóp vízszintes elcsúszása kalibrációval és szoftveresen javítható (ehhez viszont egy programozott mikrokontroller szükséges, hogy ezt elvégezze illetve egy PPM jelet állítson elő). Ezek helyett inkább  külső vevővel használjunk egy RC-hez kifejlesztett “head-tracker”-el.

ÁRAMELLÁTÁS: Az eredeti sisakhoz vezetékkel csatlakozik egy puska is – azt egyszerűen leszedjük kábellel együtt. Mivel a sisak áramellátását a puskában elhelyezett elemek biztosították, power_pin így ezt pótolni kell. Eredetileg ez két lépésben lett megoldva: vezetéken keresztül 8V feszültségű egyenáramot szolgáltatott a kijelzők háttérvilágításának, illetve egy kapcsolóüzemű DC-DC átalakítón keresztül ellátta a belső elektronikát 3,3V feszültséggel. Ez azt sugallja, hogy egy 1S-2S LiPo akkumulátor használata kiváló alternatívát jelent, bár NiCd, NiMH cellák használata sem kizárt. Mivel a földi állomás és a szemüveg között a videó-jelet vezetéken keresztül továbbítanám, így az áramellátást is külső forrásból oldom meg. A videórendszer várható fogyasztása 5V tápfeszültség mellett: 290-420 mAh. Kapcsolóüzemű feszültség-átalakító esetén a kimenetére érdemes beilleszteni egy legalább 470uF kondenzátort tüskék simítása érdekében. Kopin PCB

MEGJELENÍTŐ: egy kis vizsgálódás után kiderült, hogy a  Kopin nyáklapján van egy 6-tűs csatlakozó ( +5V, +5V, GND, Contrast/brightness, GND, Video). A tápegységen és a videó jelen kívül még egy vezértüske is található a nyáklapon. A kontraszt vezetékek több funkcióért felel. Ahhoz, hogy ezeket elérjük, eltérő feszültséget szükséges rákapcsolni.Ezt eltérő ellenállásokon keresztül oldható meg:

1k     – Kontraszt le, trimersion_20
2k     – Kontraszt fel,
3.9k – Fényerő le,
8k    – Fényerő fel,
Kiegészítő kapcsolók:
16k – 2D/3D kapcsoló,
32k – jobb/bal kijelző váltó.

Ezen ismeretek alapján már be tudjuk üzemeltetni a kijelzőt és élvezhetjük az FPV nyújtotta élményeket. A további módosítások másodlagos, vagy kiegészítő funkciók aktiválását szolgálja.

ALAPLAP: aki tovább akar menni, érdemes kicsit jobban megismerni a szemüveget. Ebben segítségünkre lesz a gyártói kapcsolási rajz. Az bemutatja a az egész rendszer relációit és ezáltal segít bennünket fejlesztésben, javítási munkalatokban. Átláthatóságot szolgálja az is, hogy nem olvasztottak egybe a funkcionális részeket: egyik oldalon a hangerősítő rendszer, másik oldalon a giroszkóp a tápegységével, közepén meg a adóvevő és alatta a modulokat/csatlakozókat összekötő sin.

trimersion-control-keys_0 trimersion-control-rf_0 trimersion-sound_0

trimersion-control-gyro

AUDIORENDSZER: Bár sokan mondják, hogy nem kíváncsiak a szél zajára, azonban vegyük figyelembe, hogy egy vitorlázó esetén igen kellemes az a süvítő hang. Akkor érdemes felkészületlen a rendszert erre. Az eredeti ormótlan hangszórók meg az előző tulajdonos által le lettek szerelve, ezért én a csatlakozónál sérült sztereó fülhallgatómat áldoztam fel és beépítettem a sisakba. Mivel az audioerősítő rész különálló, így akár külön is kezelhetjük, táplálását  2,8-6,5V feszültségű forrásból biztosíthatjuk (~0,8w).

3 DIMENZIÓ: ahogy az a “kollégák” megmutatták, ezt a készüléket 3-dimenziós képek megjelenítésere is lehet adaptálni, csak egy kicsit többet kell vele dolgozni: How to do 3D FPV

Hogyan is működik a 3D vetítés…

comments Comments Off on Hogyan is működik a 3D vetítés…
By , 2010. September 13 10:11

http://www.stereoeye.jp/software/index_e.html

RC repülőmodellek repítésének biztonsági szabályzata

By , 2010. August 25 08:03

I. A repítési terület kiválasztásának általános szabályai

  • A szakmai szempontok betartásával kiválasztott repítési terület tulajdonosát fel kell keresni és engedélyt kérni a repítésre. A földterület tulajdonosának joga van megtagadni a terület használatát, melyet tudomásul kell venni!
  • Sportrepülőtér csak a reptér parancsnok (vagy a tárgynapi repülésvezető) tudtával és engedélyével használható. A repülésvezetőnél akkor is kötelező bejelentkezni, ha bírjuk a repülőtér parancsnok elvi engedélyét, csak az ő által kijelölt terület és légtér használható. Amennyiben a légterünkbe ember vezette sportrepülőgép kerül – azonnali kitéréssel – az ütközés esélyét is el kell kerülni.
  • Teremben történő repítések előtt vagy az ingatlan tulajdonosának vagy a kezeléssel megbízott felelős vezetőnek az engedélye szükséges. Meg kell akadályozni, hogy a terembe váratlanul érkezhessen olyan személy (főleg gyerek), aki az éppen repülő modellel ütközhet.

II. A repítés terület kiválasztásának szakmai és repítés szabályai

  • A modellező pálya legyen egy nagy kiterjedésű, egy irányban hosszú, akadály-mentes terület, melyen a munkaterület kb. 50×100 m-es gondozható pormentes , sima terület.
  • A közelben ne legyen nagyfeszültségű elektromos vezeték.
  • A munkaterületről repíthető légtér lakott területtől min. 1000 m-re legyen.
  • A modellező pályán belül az alábbi területrészek jellemzően elkülönülnek: 1. Fel – leszálló mező (mint munkaterület) a modellvezetők részére (mint irányítási pont) kijelölhető. 2. A modellezők, technikai felszerelések tárolásához, a motorok indításához kijelölt DEPO terület. 3. Kijelölt hely a nézők, nem modellező vendégek részére.
  • Gyermek 10 éves kor alatt a pályán felnőtt felügyelete nélkül nem tartózkodhat.
  • A pálya területén állatot szabadon engedni TILOS!

III. A repítés szabályai

  • A modellező pályán távirányító rádiót bekapcsolni csak a modellező kollégákkal megtörtént frekvencia egyeztetés után szabad.
  • A repültetések megkezdése előtt minden modellező köteles ellenőrizni a távirányító berendezés működését, a kormányok helyes kitérését, az akkumulátorok töltöttségét.
  • Értékelni kell a meteorológiai körülményeket. A látási határértékeket.
    • Vízszintes látás kb. 500 m.
    • Magassági látás kb. 100 m.
    • Szélsebesség max. kb. 10m/sec
    • Levegő hőmérséklete kb. -5 C° + 35 C°.
  • A modellrepülő nem játék. A távirányítást tanulni kell. Minden kezdő keressen fel klubot, gyakorlott modellezőt, oktatót. Egyedül próbálkozni TILOS és baleset veszélyes! Az egyedüli, kísérő – segítő nélküli modellrepültetés a későbbiekben már megfelelő gyakorlat mellett sem ajánlott.
  • Biztosítani kell a modellező pályán mentődobozt.
  • A modellmotorok üzemanyaga tűzveszélyes és mérgező. A szembe jutva gyulladást nagyobb mennyiségben a bőrön át, mérgezést okoz. Az üzemanyagok tárolása csak biztonságos kannákban javasolt.
  • A forgó légcsavar, a forgó rotor szakszerűtlen kezelése közben számos roncsolást okozhat a közelálló érdeklődőkben is. Motor indítása előtt mindenkit figyelmeztetni kell!
  • A repülőmodell fel és leszállása közben a munkaterületen senki sem tartózkodhat.
  • A munkaterület kijelölt irányítási pontján a modellt irányító személyen kívül csak a segítő tartózkodhat.
  • Repültetés közben a légtérben azt is figyelni kell, nem közeledik-e ember vezette repülőgép, és ha igen, azonnal le kell szállítani a modellt.
  • Tilos repültetni (átrepülni is) emberek fölött, a DEPO fölött, a járműparkoló fölött.
  • Tilos az embereknek (embernek) neki repülését kezdeményezni.
  • Tilos személyekre, műtárgyakra rácsapást repülni, illetve tilos bármely olyan manővert repülni, ahol a személy és vagyonbiztonságot veszélyeztetik.
  • A repítések között ismételten ellenőrizni kell az adófrekvenciákat, különös figyelemmel az újonnan érkezőkre.
  • A vitorlázó modellek csörlőberendezéseit négy ponton kell rögzíteni. A fordítócsigákat pedig ki kell kötni két segédcövekhez a húzóerővel ellenkező oldalon. Mindkét rögzítésnek (laza talajon is) biztosítania kell, hogy a legnagyobb igénybevétel (erős szél, nehéz modell) esetén se engedjenek el. Az elszabadult cövek vagy fordítócsiga halálos baleset okozója lehet.
  • Folyamatosan kísérjük figyelemmel a változó meteorológiai körülményeket!
  • Rendszeresen ellenőrizzük modellünk és felkészültségünk alkalmassági állapotát.
  • A modellező tevékenység közbetörténő eseményekért mindenki erkölcsileg és anyagilag felelős.
  • A versenyeken az MMSZ elnöksége által jóváhagyott versenyszabályzatok előírásait be kell tartani.
  • A verseny lebonyolításáért a főrendező és a főbíró felelős.
  • Minden modellrepítő személyes magatartásával járuljon hozzá a modellrepülőtér rendjének és biztonságának betartásához.

IV. Rendezvények, bemutatók

  • Valamennyi modellező rendezvény, bemutató és edzés esetében rendelkezni kell a terület tulajdonosának vagy kezelőjének engedélyével. A rendezvény helye lehet:
    • saját terület (modellezés céljára épített, bérelt, vagy repülőtéren való tevékenység)
    • közterület (sportszabályok, egyéb kulturális hagyományőrző és sport rendezvényeken végzett tevékenység)

    Minden esetben be kell tartani a vonatkozó törvényeket és előírásokat.

  • A közterületen tartott modellező rendezvények engedélykötelesek (rendőrség, önkormányzat, tisztiorvos). a saját területen tartott rendezvényt is ajánlatos a rendőrségnek bejelenteni.
  • Egyéb rendezvények keretén belül tartott modellező bemutató esetében az engedélynek a modellező bemutatóra is vonatkoznia kell. Az ilyen bemutatón való szerepléshez a tag egyesületének hozzájárulása szükséges.
  • A bemutató felelősét a rendező szervezet vezetőjének kell kijelölnie.
  • A bemutatót végzőnek MMSZ tagsági igazolvánnyal kell rendelkezni (amely egyben biztosítási igazolvány is), vagy az eseményre rendezői felelősségbiztosítást kell kötni. Mindezek elmulasztásáért a főrendező a felelős.
  • Szabadonrepülő modellek versenyét a rendező köteles bejelenteni a Hungarocontrolnak a (06) 1 296 91 02 számon.

V. Tartósan modellezésre használt területek biztonsági előírásai

  • A modellezés célja épített, vagy tartósan használt területekre külön biztonsági szabályzatot kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell:
    • A terület modellezés céljára való használatának lehetőségét (milyen napokon, időben, ki veheti igénybe)
    • A tevékenységhez igénybe vehető terület meghatározását, a parkolóhely, a tagok depója, a fel-, és leszállópálya, a hajómodellező vagy autómodellező pályák elhelyezését.
    • Figyelmeztetést arra vonatkozóan, hogy az üzemelés alatt a pályán senki más nem tartózkodhat, mint a vezetők (pilóták) részére kijelölt helyen tevékenységet végző személy(ek).
  • Az igénybe vehető időtartamra repülésvezetőt, illetve autó-, hajómodellező tevékenységet vezető személyt kell kijelölni, aki felelős a tevékenységért.
  • Ha egy személy végez modellező tevékenységet, maga felelős, hogy a működési területen ne tartózkodjon illetéktelen személy.
  • A biztonsági szabályzatot a területen modellező tevékenységet folytató egyesület(ek)nek kell elkészíteni, azt a területen jól látható helyen ki kell függeszteni, és gondoskodnia kell annak betartásáról.

VI. Eseményjelentés

  • Baleset esetén a modell távirányítását végző sportoló – az ő sérülése esetén segítője – szervezze meg a szakszerű ellátást. Anyagi kár okozása esetén a sportoló rögzítse a kár jellegét, keletkezésének körülményeit, a kár szenvedőjének és a tanuk elérhetőségi adatait és minderről soron kívül tájékoztassa a Magyar Modellező Szövetséget, tagsági igazolványa számának megadása mellett.

(A Magyar Modellező Szövetség szabályzata)

Biztonságos leszállást mindenkinek!

Magyarország RC repülőterei és reptetői

By , 2010. August 24 23:25


HUN RC Airports
Ki nem találná helyét, írjon csak bátran:

Hogyan célszerű elkezdeni a modellezést?

By , 2010. August 23 12:44

Hogyan is álljunk neki? Milyen géppel érdemes kezdeni? Ezek a kérdések a legnehezebben megválaszolhatók közé tartoznak, ugyanis a kezdő modellező képességeitől is erősen függenek.

A modellezés gondolata általában akkor merül fel bennünk először, amikor látunk egy fürge belsőégésű akrobata repülőgépet, vagy szemtanúi vagyunk egy vadászgép kicsinyített verziójának száguldásának, esetleg lenyűgözött bennünket egy vitorlázó repülőgép nesztelen siklása. Csábítónak tűnhetnek a gyors verseny- vagy katonai kópiák, azonban ezek a repülők nem kezdőknek valók. Bármi is legyen az ok, amiért kacsintgatunk az RC modellezés irányában, három fő csoportba érdemes gondolkozni:

– belsőégésű motorokkal hajtott modellek
– elektromos motorral hajtott modellek
– vitorlázó repülőgépek

Minden csoportban akad egy jó kezdő, vagy inkább nevezzük oktató gépnek. Közös tulajdonságuk ezeknek, hogy viszonylag lassan repülnek, a kormánymozdulatokra reakciójuk finom és folytonos, valamint elnézik a kisebb–nagyobb hibákat; vagyis rendelkeznek némi ön-stabilitással. Külső nézetben ezek általában felső szárnyas gépek, enyhe V-állással a szárnyban (5-10°). De nézzük, milyen kompromisszumokat kell kötnünk, ha egyik vagy másik csoport tagját választjuk.

Belső égésű motorral meghajtott (tévesen robbanómotorosnak nevezett) modellrepülők

Ezen modellek mérete igen változó: a legkisebbek 60cm körüli fesztávolsággal rendelkeznek, de egyes modellek elérhetik akár az eredeti légi jármű 1/3 – 1/4-ét is. Az oktatásra használt gépek fesztávolsága általában 1,2-1,5m. Méretükből adódóan könnyedén lehet velük landolni füves mezőn, és úgy tervezik őket, hogy könnyen lehessen velük repülni, valamint a leszálló-sebességük jóval kisebb legyen, mint a kópia- vagy nagyteljesítményű modelleknél.
Előnyök: a belső égésű motorok állandó nyomatékot adnak le a repülés során, így teljesítmény szempontjából konstans körülmények között repülhetünk. Landolás után 2-3 perc alatt újra felszállhatunk teli tankkal, és folytathatjuk a gyakorlást.
Hátrányok: nagyobb beruházásra kell számítani a motor üzemeltetése és karbantartása miatt. Zaj- és biztonsági előírások szűkítik a repítési területüket. Ezen kívül valamivel nagyobb valószínűséggel fordulhatnak elő meghibásodások, mint a következő két csoport tagjainál.

Elektromotor meghajtású modellrepülők

Ebben a csoportban a modellt mozgásban tartó légcsavarokat közvetlen, vagy fogaskerekeken át közvetett módon, egy vagy több elektromotor hajtja meg. A gépek méretét tekintve ez a csoport még nagyobb változatosságot mutat, mint az előző. A mini, pár centimétert meghaladó beltéri repülőeszközöktől kezdve egészen a kültéri, akár több kilowatt teljesítményű motorokkal szerelt “óriásokig”. Ugyanitt találkozhatunk repülőkópiákkal, gyors csupaszárnyúakkal és elektromos vitorlázókkal. Gyakorlás szempontjából a motoros vitorlázók talán a legalkalmasabbak az alapok elsajátítására. Egy kis gyakorlás után egyre többet és többet maradhatunk a levegőben ezekkel a gépekkel. Egy megfelelően megválasztott akkumulátorral akár 40-50 percet is elérhetünk egy töltéssel.

Előnyök: a gépek tiszta és majdnem zajmentes üzemeltetése nagyobb teret ad a repítésükre. A kisebb repülőket akár egy nagyobb parkban is használhatjuk repítési szabályok betartása mellett. Elektromos motorok megbízhatóan működnek negatív hőmérsékleti tartományban is. Legyen szó lassú vagy gyors gépről, találunk megfelelő modellt a kategóriában. Ez a kategória egyesíti a motoros és a vitorlázó repülés legjobb tulajdonságait. Hosszú repülési időknek köszönhetően könnyebben sajátíthatjuk el a termikus repülés fortélyait fölösleges landolások és újrastartolások nélkül.
Hátrányok: a meghajtó elektronika miatt a vitorlázók nehezebbek és gyorsabbak motor nélküli társaiknál. A jó repülési tulajdonságok elérése érdekében nagyon gondosan kell kiválasztani a megfelelő légcsavar-motor-sárkány kombinációt. Ezenkívül több felszerelésre lesz szükségünk egy motoros vitorlázóhoz, mint egy klasszikus vitorlázó repülőgéphez.

Vitorlázó repülőgépek

A klasszikus értelemben vett vitorlázóknak nincs légcsavarjuk, turbinájuk. A repüléshez szükséges energiájukat a természetből veszik: magasság, termik, légáramlás. Ahhoz, hogy a vitorlázó startpozícióba kerüljön, a gépet egy másik, motoros géppel vontatják, csörlőzik vagy kifeszített gumicsővel húzzák fel. Amikor a gép eléri a megfelelő magasságot, ott leold és folytatja a önálló siklását. Ezt hívják magas startnak. A legnagyobb kihívás a vitorlázó repülésben – megtalálni a függőleges légáramlatokat és minél tovább maradni a levegőben. Tapasztaltabb pilóták akár órákon át is szelhetik a kék eget egy startból. Gyakran nevezik ezt a repülési formát “ésszel, nem erővel való repülésnek”.

Előnyök: kétségtelenül zajmentes és természetbarát a vitorlázás,- nincs olyan modellreptér vagy mező, ahol megtiltanák a légtér használatát. A minimális befektetés, egyszerű szerkezeti felépítés, és alacsony sebesség kimondottan alkalmassá teszi őket gyakorló gépeként való használatra.
Hátrányok: amíg nem tanuljuk meg, hol találjuk a termikeket, addig a repülési időnk korlátozott. Szerkezeti felépítésből kifolyólag nem alkalmasak a műrepülésre (kivételt képeznek az erre tervezett vitorlázók). A csörlés, és a leszállás viszonylag nagy területet igényelnek.

A felsorolt tényezőket szem előtt tartva belátható, hogy nem olyan egyszerű az első modellrepülőgép megválasztása. Mielőtt meghoznánk a döntésünket, vegyük fel a kapcsolatot modellező társainkkal, kérjük ki véleményüket, ismerjük meg a repítési körülményeket a körzetünkben, látogassunk el egy vagy több modellező klubba. Érdemes utánajárni annak is, hogy hol, kivel lehetne kipróbálni egy-egy gépet. Ez erősen csökkenti a mellényúlás lehetőségét. A szimulátorok is nyújthatnak egy kis segítséget a választásban. Egyes boltokban kaphatunk leckéket a vezetésben szimulátoron és igazi tréner modellgépen. Érdemes rákérdezni az ilyen lehetőségekre. Egy megjegyzés a szárnyfesztávolságot illetően: az első repülőgépünk fesztávja ne legyen kisebb, mint 1m, és ha nincs egy egyterű autónk, akkor ne legyen nagyobb, mint 2,4m.

Végül, ha már megtörtént a választás, érdemes kicsit gyakorolni a szimulátoron. Nem kötelező a legdrágábbat választani. Az alapvető mozdulatok begyakorlására jók az ingyen-, pontosabban a FREE szoftverek is, mint az FMS. De a gyakorlást, ha lehet, azzal a távirányítóval végezzük, amivel repíteni is fogunk, hadd szokja a kezünket. Az első repülést érdemes egy tapasztaltabb pilóta “pórázán” végezni, az úgy nevezett tréner kábel segítségével. Ez a megoldás nem veszi el a természetes modellvezetés élményét, de lehetővé teszi az oktató számára a távoli korrekció elvégzését.

5 leggyakrabban előforduló hiba jó tanács

  • Elsőként vegyünk lassú, jól vezethető gépet. Ne a külső, hanem a tulajdonságai legyenek a mérvadók.
  • Gyakoroljuk be egy szimulátoron a szembe-, és a fejjel lefelé repülést. Kezdőként könnyű elvéteni ezen körülmények között a forduló irányát. (Egy kis súgó: szemberepülésnél a csűrő karját az alsó szárny irányába mozdítjuk.)
  • Berepülést – legyen szó új gépről vagy pilótáról, – végezzük szélmentes körülmények között. Erre a világos napszak első néhány órája a legalkalmasabb.
  • Bár az elektronikai eszközök fogyasztása egyre kisebb, ne hagyjuk a LiPo akkumulátorokat az elektronikába. Még ha lassan is, de fen áll a veszélye az akkumulátorok túlmerítése. Ez visszafordíthatatlan folyamatokhoz vezethet, vagy tartalmazó eszköz sérüléséhez vezethet.
  • Ha már menthetetlenül zuhanunk, kapcsoljuk le a motort. A fűben való háton pörgés nem nevezgető repülésnek. Gyakoroljuk be repülőgép mentését egy szimulátor szoftver segítségével, és próbáljuk meghatározni, milyen szituációban, milyen magasságon tudunk menteni, és hol van az a pont, amikor bele kell “törődnünk a sorsunkba”. Gyakorlással, természetesen, ez elmozdul pozitív irányba.

+ 1: modellindítás előtt, ellenőrizzük, hogy minden mozdítható és nem mozdítható alkotó rész a helyén van, és megfelelően működik. Fejben tervezzük meg és vegyük végig az iskolakör minden részét.

Ajánlott linkek:

Panorama Theme by Themocracy