Súlypont
nem emelő vízszintes esetén, az aerodinamikai középhúrron vett (eredő) nyomásközéppontban lenne az ideális súlyponthelyzet. de mivel a nyomásközéppont az állásszög függvényében mászkál ezért
célszerű a súlypontot a nyomásközéppont-vándorlás legelső lehetséges helyzete elé helyezni(persze praktikusan a kritikus állásszögig), mert így stabil repülési állapot áll be minden repülőképes állásszögnél.
emelő vízszintes esetén, a súlypont a szárny nyomásközéppontja mögé kerül, mivel a vízszintes vezérsíkon is ébred felhajtóerő, amely részt vesz a gép nyomatéki egyensúlyának megteremtésében. vagyis a súlypont a két felület nyomatékának “zéruspontjában” lenne ideális esetben, de praktikusan picit szintén előtte. ha a cél a stabil repülés.
Zsabrov -féle könyv alapján
Például 1. emelöprofilu vitorlázó esetébenn sik vizszintes csilapittóival valahol az elsö 1/3 hur között van (nem jo nagy emeloprofilu stabilzator és kis stabi nagy sebesseg eseten). 2. emelöprofilu csillapittoval a kilépö felöli 1/3 körül. Mint ahogy Jómukásember is irta valamiven a nyomásközpont elött kell legyen aminek a kiszámitása komoly mérnöki tudást igényel. Tehát mi egyszerü modellezök a tapasztalatokat kihasználva egyszerü algoritmusok alapján kisérletezünk és ismerve a modell viselkedését igyekszünk kikisérletezniaz optimális beállittást.
a közepes aerodinamikai húr meghatározásának módszere. Az igy kapott
AC (nyomásközéppont)-ot vetíti rá a repülőgép hossztengelyére.
Ezzel csak az a baj, hogy az AC pont és a GC (súlypont) egybeesése
esetén a gép neutrális viselkedést mutat, gyakorlatilag kormányozhatatlan
és repképelen. Figyelembe kell venni a farokfelület módosító hatásait,
valamint a kívánt számszerűsíthető stabilitás mértéket is. Így az Ac és GC
soha nem esik egymásra, és a köztük lévő távolság a stabilitás
számokban kifejezett mértéke.
http://www.sry.atw.hu/40hez.htm
http://users.atw.hu/sry/Spont.htm
http://users.atw.hu/sry/lateral.zip